måndag 3 januari 2011

Varför den farbror är så tjock....

23 år äldre bestämmer jag själv när jag ska kliva av.
När jag var liten och bodde i Sävedalen åkte vi mycket buss och spårvagn.
En dag skulle vi besöka pappas faster Edit. Hon var otroligt gammal, i alla fall i en 4-årings ögon. Så gammal att hon ansåg att släktens unga kvinnor, som t.ex morsan då 31 år, inte hade annat att göra än att åka runt till äldre damer och visa upp telningarna. Morsan hade krånglat sig undan länge men nu gick det inte så vi tog spårvagnen från Redbergsplatsen för att åka till Linnéplatsen. Vid Stampen klev det på en otroligt tjock herre. Jag begrundade hans kroppskonstitution en stund innan jag med klar och tydlig stämma på klingande göteborgska sa: -Mamma, varför den farbrorn är så tjock ska vi prata om när vi kommer hem.
Morsan kastade sig på knappen för att kliva av vid näst hållplats. När spårvagnen stannade sa jag med lika hög stämma; -Men mamma här har vi aldrig klivit av förut när vi ska till faster Edit! Ett samfällt leende spred sig genom spårvagnen, dock inte hos min kära mor.

Jag kan, 23 år äldre, fundera på om inte Vanadis 4 år hade en poäng ändå. Det är fritt fram att påpeka hur farligt det är att dricka och röka och vilka hälsorisker det har. Att tala om hur dyr den som röker eller dricker blir för samhället. Men att säga minsta pip om den som är tjock det får man inte, 98% av de överviktiga lider inte av sjukdom utan har ohämmat glufsat i sig för mycket och rört sig för lite .
Fakta 50% av svenskarna är överviktiga, 60% av amerikanerna, 10% av svenska barn är överviktiga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar