måndag 31 januari 2011

-Götterdämmung!-Det är Ragnarök som är här!-Kris! -Panik!-Katastrof! -En så´n morgon! -Stööööön!

O du livgivande dryck
Vaknade som vanligt och hörde på nyheterna innan jag klev upp. Efter ett framgångsrikt toabesök vinglade jag ner för trappan till köket. Tog fram flingor, youghurt, äpplejuice, bröd och ost. Porslinet ställde jag på bordet redan i går kväll. Morgnar är nog komplicerade ändå.
Satte på kaffebryggaren så kaffet skulle vara klart när frukosten var uppäten.
Hällde upp flingor - inga problem. I med fil och röra om - inga problem. Bredde en smörgås - inga problem. Till och med hälla juice i glaset gick utan något spill eller vält. Började äta även detta gick problemfritt.
Medan jag åt hörde jag ett fräsande bubblande ljud från kaffebryggaren. Sprutt-fousch-sprutt-fräs. Den arla morgonstunden tillät inte några mer komplicerade tankeövningar utan jag konstaterade bara helt lugnt; -Jag äter min frukost ställer ner disken i maskinen som vanligt. -Tids nog får jag veta. -Om det är något som behöver vetas om!
Tog fram kaffekopp och ställde den tillsammans med smörgåsassietten på brickan. Var precis lagom i tid för att se Rapport och läsa morgontidning till kaffet.
-Tomt i kaffekannan! -Snustorrt! Inget vatten hade runnit ner i kaffefiltret och gjort gott kaffe. Det hade sprutat ut på väggen bakom bryggaren! Hela bänken var blöt!. NEEEJ -INTE NU!
Jodå bara att koka vatten och försöka hälla i melittafiltret som vinglade ovanpå kannan.
-Bläh vad äckligt det blev! -Måste ta en inköpsrunda till kaffebryggaraffären i dag!

2 kommentarer:

  1. Ibland är tingen emot oss, själv har jag en underbar och lugn morgon! Kaffet är urgott och snart väntar toabesöket, som säkert också blir framgångsrikt.

    Vi gör saker i lite olika ordning märker jag, men var och en blir lycklig på sin fason...

    Jag är tolerant och accepterar alla andra sätt och ordningar också, så länge det känns rätt för dig så är det helt OK för mig - så länge inga djur och barn skadas under processen!

    SvaraRadera
  2. -Brygga kaffe klarar jag utan djurförsök! Några barn föreligger inte - varken egna eller andras.
    Min morgonordning följer av husets konstruktion, sovrum-toa-trappa-kök-vardagsrum, lika bra att passa på när man ändå passerar. Min sedvanliga vakenhetsgrad före kaffet tillåter inga oplanerade utflykter. :)

    SvaraRadera