tisdag 4 januari 2011

Cyberattack mot Svenska ambassaden ?

Svårt att komma in på ambassaden igår
EXTRA      EXTRA
Var det en cyberattack mot Svenska ambassaden i Second Life i går? Eller mot hela Second Life?
Brukar starta från ett rum på ambassaden (se Fotnot). Det har varit besvärligt att logga in där sedan nyår i går kväll gick det inte alls. Virusprogrammet gick varmt innan Second Life stängdes av. Slängde ut frågan i svenskchatten och fick många svar om att det var problem eller omöjligt att komma in. Bl-a Kenny gjorde tappra försök med olika datorer, både PC och Mac, men resultatet var det samma; -Ingen kom in och virusprogrammen gick varma.
Startade från "Safe hub" i stället
och där var ovanligt mycket folk. Alla redogjorde för samma sak. Fnattiga virusprogram och svårigheter att logga in. Den gemensamma nämnaren verkar vara simar som funnits länge och kan tänkas ligga på äldre servrar.
Idag tisdag 4/1 klockan 8.56 lyckades jag teleporta från "safe hub" till rummet på andra våningen i ambassaden men så fort jag gick ut ur rummet och mot trappan till första våningen fick virusprogrammet fnatt och jag loggades ut. -No identification string står det i loggen.
Läs mer om attacker mot svenska ambassader: Wikileaks -Syrien stödde ambassadattack 2005
Fotnot: 
Nej jag har inga extra privilegier, bara startar där jag slutade sist. vill starta på ett ställe där det finns så lite störande övriga objekt som möjligt för att snabba upp processen.

3 kommentarer:

  1. Vanadis :-D på dig.

    Kul inlägg men låt oss vänta tills FAKTA kommer på bordet. De vanliga ryktena som har varit ungefär samma i alla år ser jag florerar.

    /Tina

    SvaraRadera
  2. -Har just nu 09,11 fyllt på med lite fakta

    SvaraRadera
  3. Visst jag hårddrar "en smula" men ATT det kommer en virus eller hackarattack mot oss det är det ingen tvekan om. Frågan är NÄR. Alla element som behövs finns. En cybervärld där många som loggar in är den perfekta måltavlan. Nyår är dessutom ett klassiskt tillfälle då många virus släppts lösa automatiskt.
    Kram och ta vara på!

    SvaraRadera