tisdag 25 januari 2011

Ryker det om grafikkortet?

1050*600=630 000px
1680*975=1.638 000px
En avatar sa till mig att hon körde Second Life Viewer, SVT-Play och Firefox samtidigt i en MacBook.
Först blev jag rätt konfunderad. Grafikkortet borde ha brunnit upp. Så konfunderad att jag hade svårt att somna innan jag kom på hur hon gjort.
-Ja just det sa jag högt rätt ut i luften mitt i natten, Sen somnade jag som en liten söt gris.
Hon hade naturligtvis inte tre stora programfönster staplade ovanpå varandra. Utan tre små fönster! -Det är skillnad i belastning på statiska fönster-typ bakgrundsbild och aktiva fönster - typ danskväll hos Fride i SL och en SVT-film
Varje pixel ska uppdateras 4 x 100ggr/sek och det finns omkring 2 miljoner pixlar på hela skärmen. Det blir en väldig massa mb som jag inte vågar räkna ut-kan hända att min mattelärare läser det här.
Minskar man programfönstret bara ett par tum blir belastningen på grafikkortet 65 % jämfört med om man har "full screen". Testa själv och se om inte grafiken hänger med bättre på just din dator.

2 kommentarer:

  1. OH nej ännu rycker det inte men igen låter det som ett av de där större flygplanen som de stora-stora bolagen har...

    Dags för en ordentlig städning inuti den stora blanka lådan tror jag.

    /Tina - http://tinasuniversum.blogspot.com/

    SvaraRadera
  2. Hade också en sån lös hårddisk förr - fick dammsuga fläkten varje vecka för att få tyst på den!

    SvaraRadera