lördag 26 mars 2011

Hjälp Macen djävlas -Vad ska jag göra?

Macen är dum!
Du sitter vid Mac:en och den blir bara segare och segare. Till slut svarar den inte på klickningarna ens. Irritationen växer och växer. -Kallsvetten sprutar.
-Hjälp är datorn sönder måste jag köpa en ny.
Alla vet vi hur uppgivet det känns. Men det finns enkla saker att göra för att fixa det.
-Först kollar vi "vad är problemet"?
Firefox cache finns i inställningar/avancerat
-Är det webläsaren så tömmer vi cachen. Mycket gammalt skräp åker ut. Större cache än 3-400 mb segar ner.
-Hjälper inte det "startar vi om Finder" Gå till Applemenyn-välj tvångsavsluta. En Meny kommer fram där markerar du "Finder", "tvångsavsluta" byts mot "Starta om" klicka på den knappen, vill du verkligenrutan kommer upp klicka på Okey.
Du kommer att se att alla ikoner försvinner men de är strax tillbaka. Det här kan du göra utan att stänga av några andra program.
Känns Macen piggare nu?
-Inte? -Gör en omstart - klicka på "starta om" under Applemeny.
Apple rekomenderar att man inte stänger av iMacen därför att det körs underhållscript dagligen, veckovis och månatligen nattetid. I den bästa av världar funkar säkert detta men där lever inte vi. Jag brukar starta om min iMac varje torsdag i samband med säkerthetskopieringen och det känns lagom för mig.
-Fortfarande krångel? -Det var en enveten ordning. Då får vi ta till "Säker start" - då rensas mycket skräp bort och mycket byggs om.
Du klickar på "Starta om" och under hela starten trycker du ner "Shifttangenten". Nu startar Macen (gäller alla modeller) i "säkert läge" utan tillägg och sånt som kan störa.
När du kommit fram till inloggningsruta med texten "Säker start" överst loggar du in och startar om.
-Funkar det fortfarande inte som det ska?
Då är det dags att plocka fram systemskivorna du fick med datorn och köra "Systemkontroll"- Funkar bäst om du har ett "system när noll" tex 10.6.0-10.6.3 Det kollar du under Applemenyn -Om den här datorn. Har du ett nyare system, själv har jag 10.6.6 då fungerar Onyx bättre. Onyx hämtar du här
Pilen visar vad du har för version
Har du ett äldre system t.ex 10.4.11 så köp ett nyare. Apple system 10.4.11 var ett av de sämsta och mest lappade som någonsin gjorts. Det finna sida upp och sida ner om olika märkliga trassel med just 10.4.11 än med något annat system. 10.5 - Leopard funkar både på Power-PC och Intel medan 10.6 -Snöleopard bara funkar på Intelprocessorn. Vilken processor du har ser du på Om den här datorn "2.4 ghc Intel core 2 duo" har jag.
Hur du gör med Onyx har jag beskrivit tidigare "Så får du fart på Macen". Själv kör jag Onyx efter varje större programinstallation och ungefär var 6:e vecka rutinmässigt. Cache tömmer jag dagligen.
Läs noga instruktionerna! Onyx är oerhört kraftfullt och om man kryssar i det man inte förstår kan det bli fel. Fel som går att rätta till men med en hel del krångel.
De andra tipsen, säker start, starta om Finder, tömma cache är helt ofarliga för datorn. Det värsta som kan hända är att inget händer.
Lycka till - fråga gärna om det är något oklart. Det vill jag gärna veta så jag kan utveckla texten ännu mer.
OBS Mac OS 10.7 användare rekomenderas använda Apple Skivkontroll till en skarp version av Onyx kommer OBS

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar