söndag 30 januari 2011

-Lär, släpp och gå vidare!

Min seglarkarriär började som så många andras med en optimistjolle. Jag fick snabbt kläm på hur man vann och lärde mig njuta ohämmat av segerns sötma.
Jag vann allt som gick att vinna i klubben. Ingen varken pojk eller flicka var bättre än jag. I alla fall oftast även om jag kunde ha otur med vinden ibland. -Varför jag vann? -Jo jag tänkte strategiskt och övade smådetaljer. Jag kontrollerade båten fullständigt. Vad jag inte hade kontroll över var mina armar och bens tillväxt. Ganska snart fick jag gå upp till Laser Radial. Fick helt enkelt inte plats i Optimisten.
-Då var jag ingen lika lysande stjärna. Det tog en halv säsong innan man lärt sig behärska båten. Redan säsongen efter tog jag nästa steg till ännu en ny båt 470:a. Tvåmansjolle, nu var vi två som skulle träna samman oss. Dröjde inte länge förrän vi var bra och vann så mycket vi hann med. Eller i alla fall var på prispallen.
Tredje säsongen hände något. Vi började bra men mitt i säsongen funkade ingenting. Utan någon anledning egentligen. Vi testade allt, bytte till och med plats så jag gastade istället för att styra. Framgångarna uteblev. Vi började bråka med varandra. Bad folk fara och flyga för de stod där de gjorde.
Vi hade tur, vi träffade en idrottspsykolog in spe. -Hon frågade om vi kunde bli hennes försökskaniner.
Hon lärde oss det här:
1. Sätta upp mål
Sätt personliga mål, mål för att vinna eller  helt enkelt att ge hundra procent.  Målarbete fungerar! Forskningsstudier har visat ett direkt samband mellan mål och förbättrad prestanda i både idrott och näringsliv.  "Människor med mål lyckas eftersom de vet vart de går. Det är enkelt är det. " Mål hjälper dig med motivationen. Du bör ha ett mål för allt från ett projekt på en vecka till en jätteprojekt på ett år . Det finns bara en hake när det gäller att sätta ett mål: Det måste vara möjligt att uppnå. -Dela upp i många små mål och beröm dig rikligt efter varje uppnått mål
fel
2. Reagera på fel: Du kan lära dig av dina misstag,
när du lärt dig läxan. Ta med det bra och gå vidare.  Kanske du satte upp ett för stort mål. Det händer. Lär och glöm det. Det  låter enkelt, men det kan vara svårt att förlåta dig själv. Kom ihåg att vad som finns i det förflutna är bortom din kontroll. Med andra ord kan du inte göra någonting åt det, så sluta oroa dig.
3. "Komma i stämning" rutin 
Många  idrottare utvecklar rutiner som hjälper dem att fokusera sina sinnen och blockerar distraktioner. Dessa kan innefatta komplicerade och detaljerade ritualer Det kan vara allt från komplicerade ritualer till att ta på sig solglasögon - samma varje gång. Rutiner hjälper dig att komma in i rätt stämning. Och allt som kan hjälpa dig att fokusera kommer att fungera.För dig kan det vara så enkelt som att ta en kopp kaffe morgonen - eller vad som helst..- Om du tror att bättre med en penna bakom örat, se till att det finns pennor till hands. 
4. Koncentration
 Beskrivning: Koncentration är mest en fråga om att kontrollera ditt sinne och säga till det att stänga ute distraktioner. För idrottare, innebär detta mycket övning. Om den tävlande saknar koncentrationsförmåga vinner man inte. -Finns bra CD att köpa och lyssna på.

Tillämpning: Lär dig ta kontroll över andningen. Andas in genom näsan och ut genom munnen. Då kommer koncentrationen av sig själv. Fokusera bort allt som inte har med "tävlingen" att göra.
5. Kokoro Kampsportterm för okuvlig anda. Helt enkelt vägra att acceptera nederlag. Det är alltid för tidigt att ge upp.
ALDRIG, ALDRIG, ALDRIG ge upp! Om någon försöker sätta sig på dig, använd detta som bränsle för att dig till ditt mål. Om du misslyckas, fortsätta att försöka. Fortsätt mot dina mål med passion och förtroende, och du kommer att lyckas i strävan oavsett vad du gör. 
6. Visualisering 
Visualisering är en teknik där idrottaren ser sig utföra olika uppgifter. Det handlar inte bara om den visuella men även med "känsla". En löpare kan till exempel tänka och uppleva en effektiv, smidig kliv medan du kör upp en lång backe. En triathlet kan repetera de olika stegen som krävs för en snabb övergång. Bilderna bör vara vad den aktive skulle uppleva från första persons perspektiv, inte vad han skulle se att titta på från åskådarplats. Du kan hjälpa dig själv genom att föreställa dig det du ska göra innan du gör det  Inte fokusera så mycket på de ord du ska använda, utan försöka tänka helheten. Om du tvekar vid något tillfälle  är det  förmodligen något du behöver arbeta . Om visualisering går smidigt, gör det igen och igen, så att när det räknas, det ska kännas helt naturligt.
8. Bygga självförtroende
Den "tävlande" ska ha självförtroende om de tror att de kan uppnå sina mål. När en idrottsman har självförtroende  tenderar att framhärda även när saker inte går att planera, visa entusiasm, vara positiva i sin inställning och ta sin del av ansvaret i framgång och misslyckas.  
 Självförtroende är oerhört viktigt i nästan varje aspekt av våra liv, men ändå många människor kämpar för att hitta den. Den goda nyheten är att självförtroendet verkligen kan lära sig och utvecklas. Här är något du kan göra just nu: -Tänk och minns " de tio bästa sakerna du gjort i ditt liv. -Känn hur skönt det kändes. -Och glöm inte "självförtroende är färskvara".
9. Övervaka dina self-talk
 Vi för hela tiden en inre dialog med oss själva; ibland säger vi -Oh nej jag kan inte gå upp för den här stegen eller -Ja det här har jag gjort förut.

Se till att så fort en negativ tanke typ går inte, kan inte, vill inte, är otrevlig, dyker upp så vänd den kan, vill, går, trevlig, Kräver en hel del övning men när man väl vant sig vid tänkesättet så går det per automatik.
10. Avslappning
Att få ordentlig vila är nyckeln. Men det innebär också att ta timeout under dagen att höja sig över stressen. Idrottsmän använder allt från tv-spel och musik till att få en lugn stund ensam.
 Du kanske inte alltid har tid på jobbet att slappna av, men någon gång under dagen, måste du göra lite tid för dig själv. Prova yoga på gymmet eller en hobby. Om det är för mycket, ta en promenad lunchen. Allt du kan göra för att avlasta hjälper dig när det behövs.
 
Enklaste vägen till "snabbavslappning" är att knyta vänsterhanden i fickan det hårdaste man kan samtidigt som man håller andan så länge det går. Släpp ut luften sakta och slappna av i handen. -Funkar otroligt bra och kan användas överallt.
11. Ha en andra hand plan
Ibland går det bara inte att genomföra "plan A" av orsaker man inte kan råda över. Då hjälper det om man har en "plan B".
  Går det inte att skjuta bollen i högra sidan av målet kanske det går på vänstra sidan.
En plan B är alltid en tillgång. Misslyckas "plan A" så kan mycket väl "plan B" lyckas  och då upplever man inte situationen som misslyckad. Se bara till att "plan B" inte är en flyktplanutan en framgångsplan. -Det gäller att ligga steget före konkurenterna
Allt detta lärde vi oss så att det passade oss. Segrarna kom som ett skott och bara drösade över oss igen. Erfarenheter som jag har använt i alla delar av mitt liv och som gett mig självförtroende att lösa allt som kommer i min väg.
Full fart igen - Jag vill alltså kan jag!
-Alla är vinnare! -En del vet bara inte om det än.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar