onsdag 5 januari 2011

Gymboom i januari!

Gymmen har årets highlight i januari februari. Många har fått kort i julklapp, en del har avgett nyårslöften andra har fått bilringspanik efter julmaten. 
-Här ska kilona svettas bort.
Så kommer den där verkligheten farande igen och dummar sig. Muskler som legat i träda i flera år kanske decennier väcks till liv med dunder och brak. -Svårartad träningsvärk och kanske en liten viktminskning tack vare vätskeförlusten är enda resultatet.
Den där "nya goda vanan" kommer snart av sig och framåt våren har de flesta "nyfrälsta motionärer" återgått till sin "Kronblomtillvaro" på sofflocket igen.

Motion ska vara ett behov inte ett tvång. För att lura hjärnan att tycka om motion måste man hålla på regelbundet varje dag i 14 dagar. Då är vanan befäst och ditt inre belöningssystem inställt på att få dagens endorfinkick.
Att motionera har blivit ett behov.
Börjar man med det mest ansträngande krångliga sätt som finns, kanske åka långt till gymmet. Det blir inte gjort varje dag i två veckor. I bästa fall kanske tre fyra gånger. Och vanan uteblir.
-I morgon knepet som alla kan lyckas med!

2 kommentarer:

  1. Hemligheten är nog att inte ha för höga ambitioner, variera sig lite och göra det man tycker är kul. För en del så är promenader det som gäller och det viktigaste är att man rör sig.

    När jag ser bilderna så vill jag bara säga
    Heja på Vanadis!!

    Carla
    :O)

    SvaraRadera
  2. Exakt så - "att" är viktigare än "hur". Så har jag hållt på så länge jag kan minnas. -Bara jag fått röra mig så har jag mått bra. Stukade foten en gång och kunde inte röra mig på mer än en vecka - höll på att bli tokig!

    SvaraRadera