lördag 16 oktober 2010

Så får du fart på Macen och Second Life

OBS Mac OS 10.7 användare rekomenderas använda Apple Skivkontroll till en skarp version av Onyx kommer OBS
 Efter senaste uppdateringen kändes inte bara Second Life segt utan hela datorn kändes seg oavsett vad jag gjorde med den.
Kryssa inte i fler -Kernelcachen tar bort för mycket
Så här kan vi inte ha det! -Måste vi göra något åt!
Började med att göra en säkerhetskopia med Time Machine som jag sparade på en lös hårddisk.
Gjorde "säker start" -håll ner shifttangenten under hela uppstarten - jättetjatigt men bra - städar och fixar med datorn.
Innan jag startade om igen körde jag Onyx - skivkontroll på stereoider.
Utöver det vanliga "kontrollera och underhåll gick jag till "rensa system"
Raderade Boot-cache, QT etc

Bara dett om du inte vet vad du gör

 Kronan på verket;
"underhåll bygg om"
Vi som minns Mac OS 7,8 och 9 kommer ihåg att man skulle "reparera prebindings" då och då när datorn blev seg. -Enligt Apple behövs inte det i Mac OS 10.6. Men det är i den bästa av världar och där är inte vi.

Update prebindings heter numera "dylds delade cache", där är de flesta program inne och fyller på. Värst är webläsare och SL-viewers. När allt detta var genomfört, tar lite mindre än 45-50 minuter, startade jag om datorn på vanligt sätt. Loggade in på Sl och swisch. När Vanadis var klädd och klar så sprang jag runt i en laggfri Sl-värld.

1 kommentar: