onsdag 26 januari 2011

Hur gör du med kommentarerna?

-Hur gör du med kommentarerna till dina inlägg?
Frågan "svävar runt" i olika bloggar.
-Får man redigera inlägg?
-Försöker låta bli men alla inlägga kan inte publiceras för de bryter mot lagen.
Man får inte säga att "N.N är en stor suput". Däremot får man säga "jag tycker det är dumt när någon dricker för mycket".
-Har jag möjlighet att komma i kontakt med kommentören så gör jag det och motiverar varför inlägget inte kan publiceras.
-Publicerar du anonyma inlägg?
Mitt svar är nej. -Vågar man inte stå för sin åsikt ska man ingen ha.
Anonyma kommentarer är ett otyg. Som bloggägare vet man ju inte alls vem som skrivit. Det behöver ju inte vara någon inom Swedish People. Det kan vara ett internettroll som bara är ute för att ställa till bråk.
Bör man begränsa längden på kommentarerna?
-Jag tycker det. 250-500 tecken är lagom. Läsarna ska kunna orka igenom alla kommentarerna till ett inlägg. (Ska lägga till det i mina ordningsregler).
Ett par exempel på hur mycket 250-500 tecken är:
Jag tycker att du har åt helvete fel och att jag har så in i bomben rätt. Att du bara kan skriva så är för mig en gåta. Tycker du inte att du borde stanna kvar på Blåkulla efter den här påsken? Det tycker förbanne mig jag att du ska nåt så ini helvete!
252 tecken
Jag tycker att du har åt helvete fel och att jag har så in i bomben rätt. Att du bara kan skriva så är för mig en gåta. Tycker du inte att du borde stanna kvar på Blåkulla efter den här påsken? Det tycker förbanne mig jag att du ska nåt så ini helvete!
Ock så tycker jag att du ska kamma dig och att din klänning ser nåt så förbannat eländig ut! För att inte tala om skorna och kappan. Din gubbe är en tönt och bilen du kör ska vi inte tala om dit förbaske mäskhelvetes faanskaps djävel

497 tecken
-Med förhoppningen att alla inser att detta bara är exempel och inte riktar sig mot någon eller några skulle det vara värdefullt om vi fick igång en bra diskussion om det kommentarer.

10 kommentarer:

  1. Min blogg är avstängd för anonyma kommentarer. Jag tar snarast bort kommentarer som kan upplevas som kränkande, personliga påhopp etc(på andra än mig). Och jag gillar inte captcha.

    SvaraRadera
  2. Det är inte lätt att ha en blogg om nu någon tror det. Vad du än skriver eller visar kan du vara säker på att någon annan anser vara fel.

    Några få människor brukar i cyber så klart anse att allt är fel - och den typen brukar höras mest. Och alla är inte internetroll heller. De verkar födas av att kliva på andra för att då tror de att de växer själva.

    Du Vanadis tillsammans med några få andra sprider glada tillrop mest hela tiden i form av kommentarer direkt på bloggar - många andra framför positiva kommentarer i IM och chattar och i mail. De är många som tur är.

    De är flest och de är de kloka.

    Jag har en text som ligger längst ned i vänsterspalten som jag försöker efterleva - men inte alltid klarar:

    About comments at this blogg:
    I borrowed parts of this text from Tateru Ninos blog: ”Dwell on it” - because it says all I want to say about comments in this blog:

    ”Commenters are to be civil, courteous and respectful to other private persons/avatars. Beyond that, you are not required to agree with the opinions expressed by me or by others.

    Think for yourself.”

    I will not publish - comments that can harm other people. I will not publish comments that are anonymous/made to make dramas or by purpose try to start something evil.

    This blogg is mine and only mine I write what I want and publish what I want.

    Så enkelt är det:-)

    Kan man tro..

    /Tina

    SvaraRadera
  3. Jag har publicerat min riktlinjer på bloggen; Denna Blogg följer den gyllene regeln

    1. Jag lovar att blogga om andra, såsom jag vill att de skall blogga om mig.

    2. Jag inser också att mitt ansvar sträcker sig utöver det jag själv skriver. Jag lovar därför även att rensa bort sådana kommentarer som innebär ett kränkande påhopp på någon enskild. Detta eftersom jag förstår att om jag inte gör det ställer jag mig på mobbarens sida och kränker själv den som påhoppet gäller.

    3. Om jag vill argumentera eller kritisera något lovar jag att diskutera sakfrågan och inte den person som har en annan uppfattning än jag själv eller som gör något som jag inte anser vara bra. Jag lovar att kritisera vad de "gör" inte vad de "är".

    4. Jag lovar att i alla sammanhang, men särskilt på min blogg, bemöta och behandla mina medmänniskor med respekt.

    SvaraRadera
  4. Ja, ja..

    "This blogg is mine and only mine I write what I want and publish what I want."

    När det gäller kommentarer så visst kan man ta bort kommentarer helt, vilket jag också gjort en del gånger.
    Men att redigera andras kommentarer och bara lägga in en del av en kommentar tycker jag är ett otyg.
    Det har jag däremot aldrig gjort.
    Men det gör du PG.

    "De verkar födas av att kliva på andra för att då tror de att de växer själva."

    - En bra mening PG. Ta och grunna på den själv du..
    Rätt ska vara rätt så enkelt är det :)

    SvaraRadera
  5. STOPP! -Använd inte min blogg som gyttjebrottningsarena!
    Mitt inlägg handlar om hur DU gör med kommentarer på DIN blogg. Mitt syfte med inlägget var att kanske komma fram till någon samsyn. Eller inte. Hur som helst är det en intressant fråga.
    Däremot "Vem som gjort vad mot vem när och hur och varför" hör inte hit.
    -I stället för att stryka eller stryka i en del kommentarer väljer jag att gå in och försöka moderera diskussionen.

    SvaraRadera
  6. "Hur gör du med kommentarerna?"
    Handlade väl ditt inlägg om... eller?

    - Stryk ett sträck över ditt inlägg.

    SvaraRadera
  7. -Ibland är du lite väl kortfattad kära Blanche.
    Du tänker säkert stora tankar men meddelar oss andra bara valda delar. Det skulle vara bra för både dig och oss om du "meddelade oss hela tanken".
    -Varför ska jag stryka min kommentar?
    -Jag angriper inte någon enskild.

    SvaraRadera
  8. Jag anser att ditt inlägg gott kan stå kvar, Vanadis, och hoppas liksom du att vi kanske kan nå en samsyn.

    SvaraRadera
  9. Jag ser heller ingen skäl till att ta bort det.
    Tvärtom, när en tråd är på väg att spåra ur är det enda rätta att "stämma i bäcken".
    -Ett "publicistiskt ansvar" jag anser att en bloggägare måste ta. Hade det varit en insändarsida i en tidning hade jag gjort precis likadant.

    SvaraRadera
  10. Du skall inte ta bort något.

    /Tina (PG)

    SvaraRadera