fredag 1 juli 2011

-Sätter den här sidan kakor? -Troligtvis gör den det.

Idag träder Cookielagen i kraft. Då förväntas jag som bloggägare informera dig som läsare om att sidan sätter cookies. Om den nu gör det. -Jag vet inte, finns ingenstans som jag kan hitta information om det.
Skulle bli förvånad om den inte gjorde det. Cookies behövs och gör nytta genom att tala om för websidan vilket operativsystem och skärmstorlek du har. För att få You-tubefilmer att funka. Vill du se sidan som jag tänkt mig att den ska se ut och funka måste du "tillåta cookies" i  din webläsare. Den här typen av cookies är ofarliga och försvinner oftast efter du loggar ut eller ett visst datum. Jag får inget veta om vem som är inne på sidan - bara land och klockslag.
Ny funktion i Firefox 5 -Spårningsstopp!
För att få veta mer behövs betalversionen av Sitemeter eller liknande. Om Sitemeter fortfarande är lagligt att använda är jag osäker på, jag skulle inte våga prova. (har skrivit tidigare om hur man blockerar Sitemeter.)
Så långt enligt vissa tolkare av lagen. Lagstiftningen är oklar och det kommer att krävas en HD-dom innan vi får svaret.
Enligt andra lagtolkare har man samtyckt tillräckligt om man kryssat i rutan "tillåt cookies" i webläsarens inställningar.
Inget vet. Du kan läsa mer hos IDG.
-Personligen tycker jag att "sagan om de hemska kakorna" känns gammalmodig. Lite milleniebug över resonemanget. -För sent, för otydligt, missar målet rejält. -Det finns mycket värre hot i datavärlden som behöver lagstiftas om.

OBS! 
Härmed varnas läsekretsen officiellt för att denna sida kan på goda grunder misstänkas sätta cookies/kakor! 
OBS!

1 kommentar: