tisdag 15 maj 2012

Shoppa och hjälp de sjuka!

-Hela vinsten går till Läkare utan gränser!
Så står det på en skylt med två plagg i en monter på designutställningen Culture Shock 2012. Välgörenhetsshopping breder ut sig mer och mer både i första och andra livet. -Köp det här och X kronor går till X-hjälpen.
Sant eller falskt? -Går inte att kolla. Snygga kläder är det-det går att kolla.
-Men hur mycket går vart? Skänker du via ett 90-nummer vet du att 80 öre av varje krona går till det avsedda ändamålet och resten till administration.
Skärskådar man just detta budskapet så står det att "hela vinsten går till Läkare utan gränser".
Vad betyder "hela vinsten"?
Om vi gör ett räkneexempel, plagget kostade 450 LindenDollar vilket enligt senaste kurs motsvarar ca 12 Svenska kronor. Räknar man hela kostnaden som vinst och ger 12 kronor per plagg till Läkare utan gränser eller tar man som det står i gymnasiets lärobok i företagsekonomi ut "normal handelsvinst" 10% vilket då motsvarar knappt 1.20 i svenska pengar.
Svårt att veta.
Jag gör nog som vanligt, jag går in på Läkare utan gränsers hemsida och kollar om de har något 90-nummer, det har de: Plusgiro: 900603-2 Bankgiro: 900-6032 och använder dem istället. Dels vet jag att pengarna går fram, ingen kan ju vara säker på att affärsinnehavaren verkligen sätter in några pengar till Läkare utan gränser, dels tycker jag 1.20 är snålt. Jag drog i med 200 spänn så det räcker någon vart.

Ojdå nu blev jag visst engagerad igen. Culture Shock 2012 är en jättelik designutställning mode och möbler hittade jag också. Passa på att kolla dem också. Håller på till 22 maj.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar