fredag 11 maj 2012

Ljuva ungdomsminne sköljer över en.

Det är faktiskt rogivande att klia en ko bakom öronen.
När jag hade sommarlov och var i mellersta tonåren, 16-17 år, tyckte "päronen" att jag "behövde skyddas" från buslivet på västkusten runt midsommar. 
-Var får föräldrar sina mardrömmar om sina döttrars liv och leverne ifrån? -Hur sjövilt gick det egentligen till när de var unga?
Vi hyrde sommarnöje på en bondgård på Kållandsö precis intill Vänern veckan före och veckan efter midsommar. Värdparet hade dessutom två barn en flicka, Anita, som var två år äldre än jag och en flicka, Anna, i lillbrorsans ålder.
Vi kom väldigt bra överens allihop. Att det sedan fanns två snygga killar i min och Anitas ålder i granngården gjorde ju inte saken sämre.
Skönt att bli av med hödammet
Fick hjälpa till att rykta korna och flytta fåren från en hage till en annan och mycket andra enklare jordbrukssysslor. Jättekul. Efter dagens sysslor gick vi ner till en avskiljd badvik slängde av oss kläderna och badade av oss hö och damm. Vid sjön hade grannpojkarna en 420 tvåmansjolle som de höll på att lära sig segla med. Det gick väl måttligt bra till en början för dem men när de fick koll på att jag hade en rätt diger medaljskörd så hjälpte jag dem igång kille efter kille och Anita tog hand om den som blev kvar på stranden.
Midsommar kom och på en granngård fanns det traditionsenlig midsommardans dit vi gick hela familjen och vi blev intensivt uppbjudna av de nyblivna seglarna.
Killarna hade slagit upp ett stort tält, 2 r.o.k. nere vid stranden en varm härlig midsommarkväll och gjort upp eld utanför och satt och grillade. Av någon anledning som jag inte begriper ens idag fick jag och Anita sova över i tältet med killarna. Eftersom det var två tält i ett så kunde ju flickorna sova i den ena delen och pojkarna i den andra.resonerade föräldrarna.
-Där fick väl ändå morsan hjärnsläpp med stort hjärn. Det blev inte riktigt så.
-Knö daj in......eller hur man ska säga
Det var lärorika somrar, jag lärde mig t.ex att Okeido är för stora snoppar och Mamba för små snoppar.
Jag lärde mig köra traktor, stenkul!
Så lärde jag mig att pojkar är väldigt lättförförda.
Vad jag nu hade för nytta av den kunskapen du morsan?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar