torsdag 17 maj 2012

Ja, vi elsker dette landet,
som det stiger frem,

I dag är det världsmästerskapet i nationaldagsfirande.
I västra ringhörnan; Norge
I övriga ringhörnor; Walk Over
Vackert uppdukat i det fria...mycket misstänkt 17:e mai firende
Norge tar sin 107:e raka mästerskaps-titel eller 198:e beroende på om man räknar från Eidsvoldstraktaten 1814 eller unionsupplösningen 1905. Det där har våra norska vänner stenkoll på så jag och ni får säker reda på hur det ligger till.
Officiellt vet jag inte om något firande men som den undersökande journalist jag är gav jag mig iväg till Norge och smög runt och luskade lite.
Tunet vid kyrkan finns det förberett någonting. Väldigt fint förberett. Antar att Loo vill överraska med något så kolla hennes blogg så får ni nog veta vad som ska ske. Vad jag vet är att Loo brukar tillsammans med vänner ordna fantastiskt fina arrangemang. Synd att missa det. Gruppen Second Norway kommer säkert att informera på ett utmärkt sätt som vanligt.
Behöver ni texten till nasjonalsangen kommer den här, i alla fall de tre första verserna:
1.

Pike i Eidsvolldragt
Ja, vi elsker dette landet, som det stiger frem
furet, vejrbidt over vandet,
med de tusen hjem.
Elsker, elsker det og tænker
på vor far og mor
og den saganat, som sænker
drømme på vår jord.
2.
Dette landet Harald bjærged
med sin kæmperad,
dette landet Håkon værged,
medens Øjvind kvad;
Olav på det land har malet
korset med sitt blod,
fra dets høye Sverre talet
Roma midt imod.
3.
Bønder sine økser brynte,
hvor en hær drog frem;
Tordenskjold langs kysten lynte,
så den lystes hjem.
Kvinner selv stod op og strede
som de vare mænd;
andre kunde bare græde;
men det kom igen!

Följande verser finns bla på Wikipedia vill man veta mer om Eidsvoll och Eidsvolltraktaten 1814 finns det en hemsida med det mesta man vill veta här
Vill man veta mer om norsk kultur finns en intressant hemsida i ämnet, på svenska.
Vad jag säkert vet är att man säger så här till varandra på nationaldagen och det ber jag att få instämma i: 
Til lykke med dagen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar