måndag 7 maj 2012

Second Life en dödsfälla

Frisk luft får jag i alla fall även om jag sitter och sitter och sitter.
Är du på väg 
att sitta ihjäl dig?
Trots att du cyklar till jobbet och kör ett pass i gymmet  löper du ändå risk att dö i förtid om du sitter still däremellan. Det säger Elin Ekblom-Bak, som både är allsvensk fotbollsspelare och forskar kring orörlighet och hälsa vid Gymnastik- och idrottshögskolan i (GIH) Stockholm till SVT.
I sin forskning har hon kommit fram till att det faktum att många sitter still långa pass i sträck som utgör en hälsorisk.
Hon hävdar att den muskulära inaktiviteten leder till metabola risker.  -Att kroppen faktiskt tar skada av att inte röra sig alls. I djurförsök har man sett att det räcker med mellan 3-4 timmars obruten inaktivitet för att kroppen ska påverkas negativt. Nu tror de här forskarna att samma sak gäller människor.
Vi sitter i genomsnitt 60% av vår vakna tid.
Omkring 9 timmar per dygn. Vi sitter vid frukostbordet, i bilen till jobbet, på jobbet, i bilen hem, vid matbordet, framför TV:n och framför datorn. Den fysiska aktiviteten är att sätta på kaffebryggaren laga mat och fylla diskmaskinen om vi inte lägger in motionspass.
-Nu är det dags att även väga in sittandet som en viktig faktor, när vi bedömer riskbeteende, skriver Elin Ekblom-Bak
Enligt Elin Ekblom-Bak finns det ett oväntat enkelt sätt att motverka detta; avbryt sittandet minst en gång i timmen, res dig upp, hämta en kopp kaffe, gå och tala med en kollega i stället för att skicka e-mail. Då bryts den skadliga effekten av sittandet.
Så här ser min dator ut i 3 minuter var 55 minut
-Puh! Tur jag har ett stort hus! Hämtade just en kopp kaffe. Det var 25 steg fram och tillbaka eller 20 meters promenad. -Kanske inte helt fel att vara "kaffemoster" ändå.
Trots att jag är ovanlig frisk och bara uppsöker sjukvården för att få nya p-piller så fick jag en lätt släng av hypokondri.
Hittade gratisprogrammet "Time Out" på nätet, har ställt in det så att skärmen blir grå och det spelas vågskvalp i tre minuter var 55 minut. Då kan passar jag på att gå ett varv runt stolen. Den gråa bilden ska vara bra för ögonen. Man tvingas flytta fokus från skärmen. Det finns motsvarande för PC också men det kan jag inte testa eller rekommendera.
-Läs mera SVT-Ditt stillasittande kan döda dig.

2 kommentarer:

  1. Ska det stå så ?

    Trots att jag är sällsynt frisk

    SvaraRadera
  2. Jaha, du tolkar det så du..
    hum ändrar "sällsynt" till "ovanligt" så blir det kanske tydligare att jag "sällan är sjuk" :)

    SvaraRadera