torsdag 13 oktober 2011

-Second life bättre än medicin!

Ett års sysslolöshet och tröstätande har satt sina spår-20 kilo spår.
-Second Life - leka med Barbiedockor på datorn! 
-Second Life är för de som inte orkar skaffa ett riktigt liv!
-Second Life är för idioter!
Vi "secondlifare" möts ofta av en nedlåtande "von oben"-attityd av "firstlifarna". Det säger egentligen inte så mycket om oss utan mer om herr och fru von Oben.
Svenskarna är världens ensammaste folk, 2 miljoner svenskar bor i ensamhushåll. Ensammast av svenskarna är stockholmarna! Hur man nu kan vara ensam i en miljonstad? 500.000 stockholmare bor i ensamhushåll.
Själv är jag 29 och bor i ensamhushåll på Marstrand. Har bott tio år i Köpenhamn där jag studerat så mycket jag kunde i mitt ämne. Facebook, twitter och Skype har varit/är ovärderliga verktyg för att hålla kontakten med vänner både i Danmark och Sverige. Second Life har skaffat mig en hel uppsjö nya vänner. En del känner jag i första livet andra inte.
På Marstrand bor det 1200 personer vintertid. Sommartid oerhört många fler. Marstrand lever upp. Vintertid finns nästa ingenting. Jag jobbar deltid som timvikarierandende universitetslärare och har varierande arbetstider. Det blir en del dötid och det är inte alltid man kan segla. För att träffa folk i RL dagtid måste jag köra 45 minuter in till Göteborg - visst det är jättekul men det tar minst 3-4 timmar var gång och har man bara en eller två timmar räcker inte tiden till. Det går ingen nöd på mig, jag är ekonomiskt oberoende jag har en extrovert personlighet och har lätt att knyta kontakter. Jag har inget behov av Second Life men jag tycker det är en väldigt trevlig del av mitt liv.
Jag har träffat människor i Second Life som varit trafikskadade, långtidssjukskrivna, handikappade och arbetslösa. En grupp människor som lätt blir isolerade och passiviserade i första livet. Blir sittande vid köksbordet tittande ut genom fönstret dagarna i ända år ut och år in medan alla grannar är på jobbet. I Second Life skapar de underbara miljöer. I Second Life träffar de människor och får prata med andra, ja det finns voice i SL bara köp ett headset.
Om ingen hör av dem på ett tag så börjar någon undra - någon bryr sig om dem. Många är inte bortskämda med det. Få det liv som också de är värda.
Utan Second life är många i den här gruppen i riskzonen för att hamna i ett eller annat missbruk, av mat, av tabletter, av sprit.
Second Life kan också fungera som Kognotiv beteendeterapi KBT man kan öva sig steg för steg i saker som man upplever svårt i RL. Själv har jag varit högst upp i Eiffeltornet  i Second Life. I första livet har syrran, som bor i Paris försökt lura upp mig massor av gånger men...inte jag inte. 300 meter upp...för en flicka från platta västsverige. Efter att ha "tränat" i SL har jag varje fall åkt till första avsatsen i RL.
Nej herr och fru von Oben - tänk om. Du har fel! Du har helt fel! Second Life fyller en viktig funktion för många människor - det finns en bakom varje ava.
-Även herr och fru von Oben har glädje och får tillfredställelse av Second Life. De får utlopp för sitt gnällbehov. En nerlåtande attityd tyder ofta på mindervärdighetskomplex som den som känner sig mindervärdig ofta kanaliserar genom att söka fel och brister hos andra och genom att högljutt påtala dessa brister hoppas de att ingen ska märka deras egna tillkortakommanden.
En mer positiv och optimistisk syn på både första och andra livet hjälper alla till ett eller två bättre liv.
Sjöfn
PS sa jag att det var mänskligt beteende jag pluggat i åratal? DS

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar