måndag 3 oktober 2011

-Han hade inte alla hästarna hemma!

En sann Cowgirl avnjuter hästar på avstånd med grinden stängd
-Uttrycket "-Han hade inte alla hästarna hemma!" brukar ju betyda att vederbörande är spåndum.
Det kanske stämde i det här fallet det vet jag inte. Vad jag vet är att när jag satt med min kaffekopp och tidningen på inneverandan efter frukost så kom det en svart häst runt husknuten och glodde på mig.
Jag är ju vilket alla säkert vet numera ganska morgontrött så det var ju bara att blunda och nypa sig i armen för att riktigt säkert vakna. När jag öppnade ögonen var det inte en häst som glodde på mig utan fyra.
-Vad gör jag nu? -Ringa 112? - Nja inte i första taget bli ökänd som "ett hysteriskt fruntimmer som ser hästar till frukost" vill jag inte.
-Ridskolan! Vi har en ridskola en halvmil bort så jag ringde dit.
-Hej har ni alla hästar hemma?
-Ja det vill jag nog mena - jag har examen från Strömsholm! sa rösten ampert. Ojdå inte dagens replik.
-Det står fyra fina hästar i min trädgård jag undrar kan det vara era.
-Jaha du menar så, jag går ut och kollar i stallet så ringer jag tillbaks. Snabbt som ögat sprang jag upp och tog på mig mer lämplig kläder än morgonrock för hästafänge. Precis när jag var klädd ringde han tillbaks:  
-Det är granngårdens hästar han ringde just och frågade om jag sett dem. Vi kommer bort och hämtar dem.
Några minuter senare kom det två bilar med hästtransporter upp på gårdsplanen, fyra personer klev ur och började locka till sig hästarna med kraftfoder men se det gick inte alls. De var mer intresserade av mina äpplen. Det var bara att snabbt samla fallfrukten i ett par hinkar och locka hästarna med dem istället. Efter ett par timmar var vi klara då låg gårdsplanen full i hästskit.
-Där har du fin gödning till rosorna!  -Gräver du ner det i rabatterna nu så prunkar  det till våren. sa hästägarna flinade och åkte.
Bara att skyffla upp för lilla mig.
Svettig och bedrövlig med en näsborrebedövande hästlukt så det blev duschen för mig och tvättmaskinen med förtvätt och blötläggning för kläderna.
-Så om någon tycker jag överreagerar när jag säger till dem att stänga grinden, -det gör jag inte alls!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar