tisdag 18 oktober 2011

-Dina kablar har nog blivit för kalla!

Utan fungerande bredband 
har jag försmäktat i dagar.
Det fungerade på söndag kväll men inte på måndag morgon. Dessvärre vaknade jag tidigt för att kunna få jobba undan lite extra mycket för att kunna unna mig lite extra ledighet i slutet av veckan.
Sådan planer ska man inte göra.
-"Det sket sig" skulle man kunna säga om man nu nyttjar sådant vulgärt språk. Ringde Telia och felanmälde. Talade med en gosse som sa just det: -Dina kablar har nog blivit för kalla! -Men vad säger du, sa jag, jag bor på västkusten och här är tio plusgrader menar du att de inte har några teleförbindelser alls halva året i Norrland då?
Han hittade inget fel på linjen utan föreslog att mina inställningar var fel. Vilket de inte var. Det var samma inställningar som i söndags och då funkade det. Gav upp honom och ringde premiumsupporten för 19:- minuten. På en dag kan jag förlora rätt mycket pengar om jag inte kan jobba så det går nog ihop sig. Där träffade jag en kunnig kille som bad mig titta på lamporna vilka som lös på gatewaten. Det var inga som lös bara två som blinkade. Då bad han mig trycka in återställningsknappen men inget hände. -Det modemet är kass konstaterade han jag skickar ett nytt. Nu har du lite tur för vi har bytt till ett bättre standardmodem med längre räckvidd. Idag, tisdag ligger det på posten så jag ska hämta det efter klockan 16.00.
Trots allt blev jag lite bekymrad när jag tänker på vilka ljushuvuden som sitter på supporten på olika ställen. Det är inte de skarpaste knivarna i lådan direkt. Vilket jag fick bevisat när jag läste ett SMS, det funkar, från en släkting som pluggar i Norrland. Hon kom på att det fanns "Telia hotspots" överallt i staden hon bor. Så trots att hon saknar bärbart bredband skulle hon via datorns inbyggda Wi-Fi kunna koppla upp sig även utanför universitetet. Enligt  Telias reklam på hemsidan skulle hon bara uppsöka närmsta Teliabutik så skulle de hjälpa henne utan kostnad. Hon tar sin MacBook under armen och stegar in i Teliabutiken och ber om hjälp refererande till annonsen. Där bakom disken fanns ett annat ljushuvud. -Nej det går nog inte…du är för långt bort från din router i Västra Götaland.
Då tog hon sin bärbara vände på klacken och gick. -Den personen får absolut inte pilla på min MacBook och definitivt inte röra systemet!
PS 17.15 öppnade jag lådan och kopplade in 17.20 hade jag bredband igen!

6 kommentarer:

  1. Välkommen in på den breda vägen igen!

    SvaraRadera
  2. Du kanske har inget val, men jag skulle aldrig välja Felia som Leverantör =)

    SvaraRadera
  3. Har inte haft några problem annars. Men jag har telefonstationen 800 meter bort. Har testat comvik mobil men det var värdelöst utanför Göteborg

    SvaraRadera
  4. Hej!

    Jag heter Christoffer och arbetar på Telia Kundservice. Det var sannerligen en del knepiga situationer du beskriver och jag hoppas att det är engångsföreteelser. Oavsett är jag glad över att du fick problemet löst, än om du var tvungen att gå via vår premiumsupport.

    Jag hoppas att du får en bättre bild av oss om du behöver kontakta oss i framtiden :) Ha en bra dag!

    Med vänlig hälsning
    Christoffer Svensson
    Telia Kundservice

    SvaraRadera
  5. -Hej Christoffer. Bredbandsproblemen är lösta. Fick dessutom en mycket bättre gateway, som jag flyttar runt i arbetsrummet för att hitta bästa placeringen och få mesta räckvidd.
    -Umeåstudentens dilemma med telia hot-spots är däremot inte löst än. Om jag fattar Telias reklam rätt är det precis för henne som hotspots är till.

    SvaraRadera