tisdag 4 oktober 2011

-Kanelbullens dag! Hurra, hurra, hurra, hurra!

Va! Bara en kanelbulle kvar! -Får hem och baka!
-Älskar kanelbullar! Vad passar bättre att gå till kondiset och köpa en påse nybakade kanelbullar?
Då återstår bara frågan hur ska jag äta mina kanelbullar? -Med kall mjölk eller till kaffet? Oh jag kan inte bestämma mig! Jag är ju bara ett vanligt veligt fruntimmer! -Bäst att ta båda!
-Kan faktiskt baka kanelbullar alldeles själv. Det följde ett utmärkt recept med min hushållsassistent. Prövade en gång i tonåren att baka kanelbullar med ett annat recept. Man skulle rulla en smal rulle kapa en lagom bit och slå en knop, såg ut som en överhandsknop, på mitten. Precis som jag lärt mig på sjön så ska knopar samsas (dras ihop) ordentligt så det gjorde jag. Vad jag inte hade en blekaste aning om var att bullen blir dubbelt så stor i ugnen! Efter lagom tid så tog jag ut plåten med de härliga nybakta bullarna. Min ohängde lillebror dök upp i samma ögonblick och vrålade: Ha ha de ser ut som hundskitar!
Min hjälte!
Sen försvann han raskt. Innerst inne kunde jag ju inte annat än att hålla med man skulle visst göra en väldigt lös knop. Nu har jag lärt mig att göra en stor rulle i stället och skära i skivor. De ser mycket bättre ut även om smaken är densamma.
Här finns bra recept som jag klarar av;
Recepten.se -samma recept som finns i Elektroluxboken
Hembakningsrådet verkar ha insett att alla inte är hemkunskapslärare
Kanelbullens dag
Assistent orginal

2 kommentarer:

  1. Har du inte glömt det än?
    Är ju snart 15 år sedan!
    Öh...förresten.. när ska vi komma? :)

    SvaraRadera
  2. Kanelbullar ska intagas tillsammans med en kopp kaffe! :-)
    /Sofie Snowbear

    SvaraRadera