fredag 23 mars 2012

-Tjejen som kastade vatten!

Först löpning
-Så in i märgen ren!
Efter ett besök i en större stad som t.ex London känner jag mig alltid lortig hur mycket jag än duschar och tvättar håret. Inte helt utan fog. Luften i en stad som London är full av avgaser, gummipartiklar och en massa annat som du inte vill veta mer om. Bor man som jag lite utanför staden intill vattnet känner man skillnad på frisk luft och "luft".
Nu är det så lyckligt att morsan och min moster har bekanta som har en bastu på en ö. En stor vedeldad finsk bastu för 12-16 personer. Denna har de fått låna imorgon lördag.
Efter en del ringande fick de ihop ett glatt bastusuget gäng. Jag plus han med pipen, Sjöfn och Pip-Larsson, Eir, mer känd som Kusin Vitamin och därför kallas hennes man naturligtvis för Krakel Spektakel. Mor far, Sjöfn och Eirs dito. Summa dussinet fullt.
Först en riktig intvålning av hela
kroppen använder en hudvårdsvante
sen en dusch
-Bastu tänker du! Bastu-VM 110 grader varmt, försmak av helvetet. -Fel, fel fel!
-Äkta finsk vedeldad sauna ska det vara. Där hålls temperaturen på mellan 65 och 85° när man kastat vatten på stenarna. Ett äkta bastubad är en långsam process inte nåt in och ut ur bastun på fem minuter.
Vi börjar på förmiddagen med att tända i bastun, tar ett par timmar att få upp temperaturen. Under tiden äter vi en lätt lunch. Efter lunch sätter jag upp håret och drar på mig träningskläderna och tar en löprunda runt ön. Blir säkert några som hänger på. Allt för att få upp värmen i musklerna. Väl tillbaka börjar första tvagningen och duschen. Att gå in utan att tvätta sig eller med underkläder i bastun är en dödssynd.
Glöm inte ta ur örhängen de blir varma som skam.
Ett par vedträn till, försiktigt
ugnen är väldigt varm
Nu är det dags att slå sig ner framför bastuaggregatet och lägga in lite mer ved. Temperaturen börjar sjunka under 65° och lite mer vill vi allt ha om svettningen ska komma igång ordentligt.
Här börjar det trevliga med bastubadet. Alla har spänt av såpass att de kan prata naturligt. Berätta historier. Skratten flödar.
Duschen sluter porerna
När alla känner sig uppvärmda och behagliga är det dags att kasta vatten första gången. Man tar skopan i stävan. Vi brukar lägga björkris i blöt i stävan för doftens skull. Piskandet är det ingen som gillar riktigt men ska man göra det så ska björkriset vara blött gärna under natten. Torrt björkris river sönder huden.
En liten skopa vatten kastas över bastustenarna ovanpå aggregatet
Efter en stund är det dags för första avkylningen. Antingen i duschen eller i sjön. Hoppar jag i sjön väntar jag till jag börjar frysa innan jag går in i bastun igen.
Samma procedur brukar jag upprepa tre fyra gånger med tvagning emellan innan jag ger mig.
När svettningen upphört är det dags för sista duschen. En behaglig hudlotion och inpackning av håret blir pricken över i.
Vätska är vikigt.
Nu kommer det skönaste av allt att känna hur varm och behaglig man är ända in i märgen. Vi brukar sitta på trädäcket utanför och fylla på vätskeförrådet. Det är väldigt viktigt. De som mår illa efter ett bastubad har inte fyllt på vätska tillräckligt.
-För den som vill kolla in hur man gör finns numera en äkta finsk sauna i Second Life. -Vrid på värmen i rummet och klä dig i vinterkläder så har du kanske en illusion om hur det kan vara att bada bastu.
Bra länkar om riktig bastu Epochtime, Bastupunkten, och naturligtvis Svenska Bastuakademien de har även en sida Bastu och Hälsa för den försiktige.
-Ha det gött - det ska jag ha!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar