tisdag 6 mars 2012

-Jag twittrar - alltså är jag!

Mail, Facebook, twitter, bloggy och där kom ett SMS..
Så kan man travestera "Ergo cogito sum - Jag tänker, alltså är jag" till en modern variant.
Strax efter 09.15 idag på morgonen loggade jag ut från SL och en stunds tjat på kafféet. 
Gjorde mig en kopp kaffe en macka och slog mig ner framför TV-nyheterna och läste Göteborgs-Posten. En vanlig morgonrutin behöver läsa lokaltidningarna för att se vad som rör sig och vad jag kan jobba vidare med.
Läste bland annat om en undersökning från Göteborgs Universitet; Facebook får svenskar att må dåligt och en annan artikel om hur mammor ammar kortare och kortare tid och har fler amningsproblem. Det påpekas att sms.a och amma samtidigt är en dålig kombination.
-Hur gör jag själv?
-Ja ammar gör jag inte p.g.a akut spädbarnsbrist :) Men jag kollade vad jag gjorde efter fikat. Exakt klockan 10.00 loggade jag in på G-mail, Facebook, Bloggy och twitter, har gjort ett bokmärke så alla öppnas med ett klicka. Kollade mejlen - bara en massa uppdateringar från Facebook - måste komma ihåg att stänga av det. Kollade Facebook, inte mycket nytt då klickade ändå "gilla" på ett par saker. Bloggy - skit slöseri med tid, twitter likaså onödigt att kolla där. Inget viktigt hade hänt sedan jag kollade förra gången i morse.
Loggade ut från alltihop och satte igång att jobba. Då var klockan 10.23. Mer än tjugo minuter bortkastat. Antagligen kommer jag att kolla alltihop före lunch också.
1av 4 mår dåligt av Facebook 
En av fyra känner stress av att läsa om andras till synes perfekta liv på Facebook. Kvinnor mest utsatta. Mitt råd ta det du läser med en stor nypa salt. Människor framställer sig själv så gott som genomgående som bättre än de är. Det ligger i människans natur.
Hur ska vi motarbeta "uppkopplingsneuros"?
-Har inget bra svar men jag försöker stänga av "allt" när jag är ledig. Är det någon som vill något viktigt får jag reda på det ändå. Förlorar jag "vänner" på att inte vara kontaktbar dygnet om kan jag nog klara mig utan de "vännerna".
-Nu hinner jag inte skriva mer måste kolla om det händer något i Second Life!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar