onsdag 7 mars 2012

Intervjun med Blanche som aldrig blev av

Läste om Welcome group som Blanche och cdbreak startat. Ett intressant initiativ tycker jag. Klart läge för att göra en intervju med Blanche och eller cdbreak och höra hur det har gått.
Ännu mer intressant blev det när SL:s sedvanliga misstänksamhet bredde ut sig. Har Blanche och cdbreake kommit på något bra så är det bara dumheter att misstänkliggöra det initiativet.
På sedvanligt journalistiskt sätt satte jag ihop några frågor, på samma sätt som jag skulle gjort i RL, som läsarna säkert kunde tycka vara intressant att få svar på och för att ta udden av "drama in spe" innan det blev drama.
Här är frågorna:
  • Ni har ju startat Welcome group tillsammans; Vad är syftet med gruppen?
  • Hur har det utvecklats har ni fått många medlemmar?
  • Har ni hunnit hjälpa många nya eller är det för tidigt att bedöma än?
  • Vad är det för hjälp ni ger?
  • Du skriver på din blogg 3:e mars klockan 17.59 om Kuula och NCI-gruppen som ville förbjuda er bjuda in medlemmar till er grupp. Hur ser du på det?
  • Det finns de som hävdar att gruppen är ett sätt att knyta fler till Connemara vad har du att säga till dem?
Där är huvuddragen i intervjun, jag jobbar på det viset att jag ställer upp ett par frågeställningar jag vill ha svar på och försöker föra ett samtal och spela på gehör eftersom samtalet löper. Andra gör långa listor, 20 frågor, men det tycker jag inte fungerar lika bra risken är att man som reporter blir ouppmärksam och missar viktiga saker istället.
Fullt legitima och hyggliga frågor som borde ha klargjort allt på ett för alla bra sätt.
Skickade ett IM till Blanche och bad om en intervju men fick ett minst sagt oväntat svar:
[12:08] blanche Argus: (Saved Tue Mar 06 18:10:06 2012)Hej fick ditt mail ang. intervju. Förstår inte riktigt vad du menar med att vi "fått sura kommentarer". Vi har varken fått dåliga "synpunkter" eller "dåliga Kommentarer" från någon. Är det något "påhittat drama" nu igen? En annan sak, du som känner Sjöfn. Jag tycker faktiskt rent ut sagt att hon kan be om ursäkt offentligt för det hon publicerade på FB  Tråkigt med falska uttalanden. Är det ett s.k "Lögndrama" hon vill skapa eller????
 Så fortsätter konversationen milt uttyckt "animerat" i 32 minuter till innan jag kraschade. Kort sammanfattat var jag en skurk och den störste lögnare som finns, Sjöfn undantaget och det skulle bes om ursäkt hit och dit i det oändliga vilket jag naturligtvis motsatte mig med ett visst eftertryck, har sparat chattloggen men det finns inget där av värde, bara tröttar ut läsarna.
Sjöfn klarar alldeles utmärkt att svara för sig själv. Vad hon säger och inte säger har inte jag med att göra.
Brydde mig inte om att logga in igen. Blanche försatte chansen att föra fram sin grupp på ett bra och objektivt sätt. Är det någon som vill låna frågorna och ställa dem till "den det vederbör" så varsågod, jag har uppenbarligen ingen användning för dem.




7 kommentarer:

  1. Som många mindre seriösa journalister så utelämnar du viktiga detaljer, bara för att ge lite artificiell udd och skapa drama.
    Varför läger du inte ut ditt frågemail också? Då förstår man till fullo Blanches irritation.
    Du är inte alls ute efter att göra ett reportage av nåt som slagit väl ut, som är omtyckt. Nej du öppnar med att säja att du hört sura kommentarer och negativa åsikter. Vinkling för att få fler läsare? Ruttet tillvägagångssätt är det i alla fall.....

    SvaraRadera
  2. Varsågod, Står inget annat i det än i min inledande text. Snarare ville jag stävja ev drama i sin linda.
    "Hej
    jag skulle vilja intervjua dig och cdbreak om den nya gruppen. Förstod att det förekommit "synpunkter" och att ni fått "sura kommentarer".
    Vi kan väl höras av om-när-hur om och när vi kommer in på SL igen. Det är ju ingen "ko på isen".
    Ha det
    Vanadis"

    SvaraRadera
  3. "Synpunkter och sura kommentarer" finns nog bara i ditt huvud, såvida du inte kan styrka varifrån de kommer.
    Welcome Avatar är uppskattat och behövligt. Man hjälper nya in i SL, utan eget förbehåll.
    Jag trodde det kunde ses av dig utan sensationshunger....

    SvaraRadera
  4. Ja, ja.. Jag tänker inte kriga och att lägga in IM som typ är "till sin egen fördel"

    Vill bara klargöra att NCI har inte "förbjudit" oss att ha en grupp "Welcome avatar" Jag fick en "tillsägelse" Däremot kunde jag annonsera på Kuula om "Welcome avatar" gruppen.

    -Detta inlägg kallar inte jag för "journalistk" Jag har fått nog av Drama Queens som vill vinkla saker "på sitt eget sätt" och tro sig tala sanning och att tro sig att SE en sanningen, dessutom - Beklagligt minst sagt.

    Jag tänker INTE svara med att kopiera dina IM offentligt, Vanadis.

    End of diskussion!

    SvaraRadera
  5. -Då svarade du ju på 5:e frågan. Det var väl inte så svårt.
    När den typen av snack rör sig "på stan" och flera avatarer vill gå med i er grupp av solidariska skäl med er och emot de som vill hindra er då har frågan ett klart nyhetsvärde. Liksom mina övriga frågor har det. Mitt syfte var/är att strypa skitpratet innan det blir en "bibel" av det.
    Varje blogg som vill vara aktuell om Second Life måste ha med sånt här, och ställa de här frågorna även om de är obekväma likaväl som någon "måste" skriva "Sle&Hör.

    Tog också och sparade dina IM som du ser publicerade jag inte de följande 39 minuterna.

    SvaraRadera
  6. 'På sedvanligt journalistiskt sätt satte jag ihop några frågor...' - from the Rupert Murdoch handbook =^^=

    SvaraRadera
  7. Nej sirch, Grafiks kokbok och övrig litteratur i listan från JMG är nog troligare.

    SvaraRadera