onsdag 14 mars 2012

"Elementary, my dear Watson"

Vanalock Holmes begrundar fallet vid Sherlocks fönster
År 1878 tog jag min doktorsexamen i medicin vid universitetet i London och fortsatt till Netley att gå igenom kursen som föreskrivs för kirurger i armén. Efter avslutade studier där, i vederbörlig ordning ansluten till den femte Northumberland Fusiliers som assisterande kirurg. Regementet var stationerat i Indien vid den tiden, och innan jag kunde ansluta sig, hade den andra afghanska kriget brutit ut.
Så börjar Sir Arthur Conan Doyle´s första bok om den legendariske deckaren Sherlock Holmes och hans kamp emot ärkeskurken som så när blev hans överman, Dr Moriarty.
Resten är litteraturhistoria ocg filmhistoria.
Äkta 221B Baker Street
Adressen 221 B Baker Street i London där de levde sitt liv är legendarisk. Den finns att beskåda i verkligheten om det nu verkligen är den verkliga. 239 Baker Street har i vilket fall som helst 221B ovanför dörren. Där har jag varit i första livet och nu även i andra livet. Men i Second Life fuskas det inte som i First Life här är verkligen adressen 221B Baker Street.
De små detaljerna är de viktigaste-vad är skurkens nästa steg?
På simen finns möjligheten att gå in i Sherlocks hem, sitta i hans möbler, nåja jag hamnade liggandes på sidan men det verkar som om simen är under sista finputsningen så det är säkert snart löst. En deerstalker - mössa får man gratis som minne av besöket.
Mer att läsa:
Den svenska siten Sherlock.se är synnerligen välgjord med många länkar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar