måndag 19 september 2011

-Nelson Mandela lever!

Envisa rykten om Nelson Mandelas bortgång har cirkulerat på Twitter. 
Detta dementeras bestämt av Nelson Mandela foundation. Nelson Mandela mår bra!
En stor mans verk började här
Nelson Mandela var en framträdande företrädare för den fredliga kampen mot apartheid, men efter Sharpevillemassakern blev han involverad i den beväpnade motståndsrörelsen. Under Mandelas 27-åriga fängelsevistelse, varav 18 år på Robben Island, var han en viktig symbol för kampen mot apartheidregimen både inom och utanför Sydafrika. Apartheidregimen  stämplade ANC och Nelson Mandela som terrorister. Övergången till ett mer försonligt budskap under 1980-talet banade väg för Mandelas frigivning 1990, för Sydafrikas fredliga övergång till en representativ demokrati och för Mandelas val till president efter avskaffandet av apartheid.

Inte Hammarkullen direkt
Vissa människor fascinerar mig. Inte för deras look utan för deras verk där ingen uppoffring är för stor. Som t.ex Nelson Mandela, Aung San Suu Kyi, moder Theresa, Martin Luther King. Människor som principfast stridit för det de tycker är rätt oavsett vad det inneburit av presonliga uppoffringar och lidande. Saken har varit viktigast.
Finns apartheid kvar än idag?
Apartheid är "africaans" och betyder "åtskillnad". I Sydafrika handlade det om att skilja svarta och vita åt. De svarta fick bo i usla kåkstäder, åka på vissa bussar, sitta på vissa parkbänkar men inte på alla. De svarta skulle vara tjänare åt de vita och så fort de inte behövdes för att passa upp skulle de försvinna i tomma intet eller förpassas till "sina rum".
Visst finns "åtskillnad" kvar.
Bloggare som gör som Apmel vill
Nu gäller det inte svarta och vita. Visst bor det så många invandrare i Hammarkullen att göteborgska är en främmande dialekt men det är ekonomin som hindrar en nyanländ invandrare att bosätta sig i Askim. Inte lagar och förordningar.
Idag är det kvinnoförtryck som är vår tids apartheid. I vissa länder får inte kvinnor gå i skolan, får inte klä sig som de vill, måste fråga mannen om lov, får inte vistas på samma ställen som männen.
I vår del av världen är det väl mest löneskillnaderna mellan män och kvinnor som lever kvar, jag kan göra vad jag vill precis som min bror och jag behöver inte fråga honom eller pappa om lov.
En annan mer raffinerad metod är "åsiktsapartheid".
-Gör du inte som jag tycker behandlar jag dig olika! Den sortens förtryck finns överallt. Vid fikabordet, på arbetsplatser, i skolan, i hemmen. I stort eller smått. Bekämpas lämpligen genom att gå sin väg följa sin linje.
Hur kan jag föra Mandelas verk och anda vidare?
Bloggare som bestämmer själva
Jag kan reagera mot alla former av särbehandling av människor. I stort och i smått. Det finns alltid dem som vill utse sig som "den enda stora rätta normen" som alla ska följa. Egentligen kanske varje liten småsak inte betyder så mycket men sammantaget blir många många små saker en väldigt stor sak.
Jag är inte så inbilsk att jag tror att jag kan förändra hela världen själv på en enda gång men jag kan reagera på orättvisor och särbehandling var än jag ser den. Jag kan vara ett exempel för andra och tilsammans kan vi uträtta storverk. Det har vi sett i nordafrika senaste tiden där ett enat folk kastar ut sina härskare efter löpandebandsprincipen.
Sitter jag däremot tyst och virkar i min kammare då händer ingenting varken i världen eller med virkningen.
Besök Afrika i Second Life: metaAfrica Township, metaAfrica EduCenter



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar