måndag 6 december 2010

Vanadis bak är bäst!

Inte bakvärk men bra baktrött
-Har varit barnvakt. Kusin Blid dumpade sina två äldsta barn Gunnar 8 år och Amgärd 6 år hos mig för att kunna handla julklappar till dem.
-Hur roar man barn i den åldern? En äldre kollega med tre barn föreslog pepparkaksbak och gav mig ett bra pepparkaksdegsrecept.
Barnen kom och degen togs fram ur kylen. Bakbord och mjöl. Plåtar och bakplåtspapper. Vi började ta ut figurer för glatta livet. När det var dags för gräddning delade vi på jobbet, de tog hand om det kalla och jag om det varma. När vi bakat färdigt, 285 pepparkakor blev det var det två timmar kvar att roa barn på och snart dags för lunch. I ett anfall av förutseende hade jag köpt hem korv och bröd. Vi släpade fram liggunderlag till köksgolvet och en fotogenlampa som jag tände sen satte vi oss på golvet och åt korv med bröd.
För att roa barnen hittade jag på en "rövarhistoria" med en kvinnlig hjältinna, Pippi, Kulla-Gulla och Mirakelkvinnan i ett. Jag uppfann i samma takt som jag berättade. När vi suttit där en timme kom Blid och hämtade sina telningar.
Hon såg på köket, mig och på barnen och skrattade. -Ni ser ut att ha haft riktigt kul!
-Sketakul tjoade barnen i kör.
-Du måste berätta färdigt historien nästa gång sa Amgärd förväntansfullt. -Så nu måste jag hitta på ett slut på historien.
Två timmar efter barnen gått hade jag röjt upp i köket och fått fram mig själv.
Att jag somnade till Rapport och vaknade till sena Rapport var nog inte så konstigt.

2 kommentarer:

  1. Ah Vanadis..ni hade skoj ser jag...och de uppskattade säkert barnvakten!
    Det är så rogivande att baka och jag njuter när dofterna sprider sig i hemmet.
    Carla
    :O)

    SvaraRadera
  2. Säg det inte högt! Jag håller på och bakar nu, degen jäser i bunken. Bara man håller sig till recepten på mjölpåsarna och ur receptboken som följde med hushållsassistenten så funkar det. De verkar tänkta för att inte ens "köksliga halvvelingar" som jag ska kunna misslyckas.

    SvaraRadera