onsdag 8 december 2010

-Akta er! -En nykomling! -Hon måste vara farlig!

En Götisk sköldmös svärd är skarpt men bara till självförsvar.
En nykomling! -Hjärtat börjar slå hårdare. -Ska jag springa eller gå till attack?
Många människor jag möter är rädda för mig. Inte bara i min yrkesutövning som journalist. -Vad ska hon skriva om mig? Inte så roligt kanske att bli påkommen med att t.ex. ha druckit för många groggar för skattebetalarnas pengar .

Men också i vardagliga situationer som enkla möten var som helst.
-Inte bara rädsla för mig utan rädda för alla nykomlingar och förändringar.
De lider helt enkelt av social fobi. Reptilhjärnan ger dem två val - fly eller anfall. Nu är det ju sällan någon klipper till en rent fysiskt men hur många gånger har du inte blivit verbalt attackerad?  
-Kom inte här och tro att du är något! -Det är väl ingen konst för dig som är så djävla snygg, bara att blinka med de blåa och puta med brösten!
-Djävla rikemansunge, min farsa gick minsann ner på bruket och min farfar också då duger det faan i mig till mig med!
Raden av mer eller mindre korkade tillmälen kan fylla en hel bok.
Ibland blir jag förbannad och svarar emot, jag är rätt bra på det, men oftast skiter jag i det. jag vet ju att det bara är rädslan som styr dem.
Jag kan till och med tycka synd om dem, det känns tragiskt att inte alla kan få den hjälp de behöver för att kunna leva ett rikt liv.
Kognotiv beteendeterapi, KBT, har hjälpt så många att gå ett litet steg i taget fram mot ett liv de styr själva och utan att rädslan styr dem.
Men lugn det är aldrig för sent! Det finns hjälp att få på nätet både gratis som tex engelska FearFighter svenska buena vida har CD man kan köpa, det är kända idrottspsykologer som lär dig slappna av. Jag, liksom otaliga svenska elitidrottare, har använt deras prestationshöjande idrotts-CD med framgång.
-Vänta inte! -Bestäm dig för att må bra du också. Det är du väl värd. 
-Ge dig själv bättre självförtroende och ett nytt liv i julklapp!
-Det är inte så svårt att må bra!
En intressant site i ämnet är Stanford Univeristy-Virtual Human Interaction.
-Det kanske till och med finns någon KBT-kunnig här i vårt svenska second life som kan tänka sig att starta en samtalsgrupp eller så.

1 kommentar:

  1. Jag misstänker att avundsjuka faktiskt styr människor mer än dom vill erkänna för sig själva ja...

    SvaraRadera