söndag 5 december 2010

-Redan trött på julen? -Ha!

"Så ofarlig är julmaten för figuren" skrev jag 10 augusti kl.15-16
Möter redan överstressade människor som suckar nåt i stil med; -Åh vad jobbigt det är att fixa allt för julen. Allt som ska köpas och göras! -Nästa år åker jag nog bort!
Det gör de inte. Nästa år kommer jag att möta dem i samma affär suckande samma sak.
I min värld, mediavärlden, är det lite annorlunda. På bloggen publiceras det jag skriver direkt, i princip i alla fall. Det jag skriver för dagstidningar dagen efter. För veckotidningar tre fyra veckor efter jag skrivit det.
I år har jag skrivit för tre olika julmagasin. De har tre månaders pressläggning! Presstop 15 augusti!
Ni kan tro att det är svårt att få till den rätta julstämningen i skallen när svetten lackar och solen flödar! På med tomteluvan och starta iTunes med julmusik så går det. Klart att folk glor lite när man sitter i bikini i trädgården med White Christmas, Bjällerklang och Jag såg tomten kyssa mamma dånande. I år har jag tid att vara lite mer förutseende. Jag skriver för julen 2011, 2012 och 2013 redan nu. Ett välfyllt och välordnat arkiv är värt en förmögenhet.
-Nu måste jag jobba på, måste bli klar med julen, till dagstidningarna, så jag kan börja skriva om "sommaren 2011".
-Vet inte vilket som är svårast, komma i julstämning i augusti eller midsommarstämning i januari.
-Kanske kan skriva sommartexten i bastun?

1 kommentar: