måndag 15 november 2010

Var kommer alla fjollor från?

Profylax hjälper förlossningsrädda män!  

Män som är rädda inför förlossningen kan bli hjälpta av psykoprofylax. Det visar en ny studie från Karolinska Institutet.Var tionde man är rädd inför förlossningen. Nu visar studien från KI att bland de förlossningsrädda män som hade använt sig av psykoprofylax hade 20 procent färre negativa och skrämmande förlossningsupplevelser, än de som inte använde profylax. Läs mer på Rapports hemsida 

Var kommer alla fjollor från och vart tog alla riktiga män vägen?

Sist jag kollade med de som vet var det kvinnan som födde barnen. Gick i 9 månader med en växande mage ömmande bröst. Det var kvinnan som hade ont inför förlossningen och kanske hade anledning att vara lite rädda. Även om det är så dags att komma på det på BB.

Ryck upp er nu killar, det är bra att ni strävar efter att bli jämlika men det finns ingen anledning att ni ska bli som en karikatyr av karikatyern på fjolliga fruntimmer.

En riktig karl ska svära så det osar när han slår sig på tummen!

-Jessica vet hur det ska vara hon!

 

10 kommentarer:

  1. Vilken märklig mansbild du har, inte så lite stereotyp faktiskt...

    (Jag besinnade mig och raderade resten av mitt alldeles för långa inlägg här, hade jag besinnat mig ännu mer hade jag kanske avstått från att kommentera helt - så därför skyndar jag mig att skicka iväg detta.)

    SvaraRadera
  2. ...och hur och av vem har jag fått den???
    I en text måste man spetsa till det lite för att få läsare, "du har 10 sekunder på dig att fånga uppmärksamheten". Man jag märker på de som är tonåringar idag hur de säger "usch och fy" och "mamma hjälp" till sånt som jag som bara är något decennium äldre tycker är helt naturligt.
    -Det är som om könen håller på att byta plats, kvinnan blir den starka och mannen är den svage. Hade en kille hemma som inte kunde slänga potatisskalen i slaskhinken men att hålla i dem när de satt kvar på potatisen 2 minuter tidigare -det gick bra.
    PS -När jag slår mig på tummen är min kommentar inte "barntillåten" den heller.

    SvaraRadera
  3. Jag hade lärt min man att göra sin del av hushållsarbetet och nu stod han i tvättrummet och ville tvätta sin t-shirt.

    Han hade varit därute i cirka två sekunder då han ropade: "Vilket program ska jag använda?"
    "Det beror på" svarade jag, "vad står det på t-shirten?"
    "Manchester United" svarade han.

    SvaraRadera
  4. Du har delvis rätt, Vanadis, det gäller att hitta en naturlig balans, inte att byta extrempunkter.

    Vad är det för karlar du plockar hem sitter jag och undrar nu? En sån sjåpig karl hade åkt ut direkt hemma hos mig...

    P.S. När jag slår mig på tummen säger jag, "Nämen attans så illa det kan gå" - hehehe NOT! det osar svavel ordentligt då...

    SvaraRadera
  5. *pustar ut*...aha---du bara spetsade till det lite? Jag säger ...tack och lov för profylaxkurser för blivande pappor...har inget med fjolleri att göra....men mer om *rätten* att kunna vara med om sitt barns födelse och stöd åt den blivande mamman.

    SvaraRadera
  6. Att ett par går till en profylaxkurs tillsammans är väl bara bra men att karlar har ångest, ungefär som flygfobi, känns lite löjligt. Skrattretande löjligt.
    -Sjåpiga karlar tar jag inte med hem, är jag på mitt snälla humör kan jag tänka mig att leda dem hem till mamma så de inte villar bort sig. :)

    SvaraRadera
  7. Men så förvånad jag blir, får bara kvinnor ha fobier, tycker du resonerar som *den typ av man* jag tycker illa om.... den som slår sig för bröstet och skriker..."hurra se på mig...så stark och tuff jag är då!" ;-)

    SvaraRadera
  8. -Ingen ska behöva gå runt med fobier, det finns utmärkt KBT på nätet eller som CD.
    -Kräver inte mer av en man än av mig själv men så pass för han allt försöka klara av utan pip.

    SvaraRadera
  9. Det kan vara såhär oxå... att det är svårare att se på när nån annan lider och har smärta. Särskilt nån man älskar och är rädd om. Att som man känna oro att nåt ska gå fel.

    Det är många gånger lättare för kvinnan misstänker jag fast utåt sett ser det värre ut. Den mentala påfrestningen kan bli värre än den fysiska.

    SvaraRadera
  10. Det är väl lite det jag menar, mental styrka är en ofta underskattad och outvecklad resurs hus många - men det går att träna det med.

    SvaraRadera