torsdag 11 november 2010

-Jag går min egen väg!

Världens mitt Erosstatyn Piccadilly Circus
-Vill du följa med? -Vad kul! -Inte? -Tråkigt men då går jag själv! -För gå det ska jag!
Erosstatyn mitt i Piccadilly Circus betraktas av många som "Världens mittpunkt". Jag är beredd att hålla med. En plats för vägval är det i alla fall man kan välja att gå Regent Street, Shaftesbury Avenue, Picadilly eller Coventry Street. Gator som för åt olika håll, olika väderstreck. Följer man Coventry street kommer man förr eller senare till Göteborg. Går man istället Piccadilly kommer man till Frankrike.
När man står här känner man påtagligt att Sverige är en liten utkant av världen. Jag brukar säga att svenska västkusten är min hemmahamn. En lugn plats att ladda batterierna på mellan varven.
Jag uppfattar Erosstatyn mitt i Piccadilly Circus som en symbol för själva livet.
Man väljer väg och har trevligt med de människor man möter. Otrevliga människor går man bara förbi, de kan sitta och sura för sig själva. -Jag deltar inte i det tåget.
Lika lite behov av att "tvinga" någon att följa med på "min väg" lika lite behov har jag att "tvinga" på andra mina åsikter. Lika lite behov har jag av andras åsikter, har alldeles nog av mina egna. Om mina åsikter sammanfaller med andras, vad kul att vi tycker lika.
-Däremot är jag alltid beredd att försvara mina åsikter i en ärlig diskussion.
-Vad jag inte är beredd på är att jag ska behöva försvara min rätt att ha egna åsikter! Det är självklart att jag har den rätten och att utnyttja den.
-"Kvinnan tige i församlingen" hör inte hemma i det här årtusendet och ploppar det upp sådana idéer är jag den förste som ställer mig på barrikaden för att slå tillbaka.

1 kommentar: