tisdag 9 november 2010

I natt 9:e November 1938 -Kristallnacht!

Ta ett djupt andetag innan du går in
-Glaskross regnade över mig, stanken från brinnande hus, överallt låg böcker som inte hade hunnit brännas utslängda.
 Gråtande barn och tysta människor fördes bort till ett ovisst öde medan skrikande horder av barbarer välde fram över gatorna i jakt efter allt judiskt.
Det var Kristallnatten. Natten mellan den 9:e och 10:e november 1938. Början på judeutrotningen-Holocaust
-Länge sedan? Tja, det beror på....farmor var 11 år och farfar 8 år. Skolbarn i låg och mellanstadiet skulle vi kunna säga. Hela deras uppväxt skulle präglas av kriget, judeutrotning och umbäranden med matransonering i Sverige. Inget mot de umbäranden jämnåriga barn i krigförande länder fick utstå. Mina mor och farföräldrar lever än och kan berätta sina upplevelser.
För er som inte är så lyckat lottade att ni har farföräldrar som kan eller vill berätta finns slurl:
Hör vittnesbörden från då
Holocaust Memorial Museum i Second Life.
Väj inte för det otrevliga - gå dit och upplev Kristallnatten själv. Det finns all anledning att göra det. 
Samma tendenser till demonisering av människor som på 30-talet lever och mår bra här och nu mitt ibland oss. 
Det kan gälla att vi tycker illa om "alla araber" för att en mycket liten grupp araber spränger och mördar varandra. Alla dras över en kam helt i onödan - Det finns bra och dåliga människor av alla sorter. De allra allra flesta är bra folk!
Det kan gälla homosexuella - en grupp som fått stå ut med mycket genom åren. Behandlats som spetälska, helt i onödan.
-De är ju inte intresserade av dig -du är ju hetero, eller är du det?
När du hört vittnesmålen kommer du rakt in i glasregnet
Det kan gälla ärketönten på skolan, han eller hon med de fåniga kläderna och utstående öronen som alla mobbar.
Det kan gälla den starka kvinnan. Med religionens hjälp har män försökt demonisera och förfölja starka kvinnor i årtusenden. Hon har demoniserats, läkekunniga kvinnor har bränts på bål, för att sexualneurotiska män har känt sig hotade och velat besitta all makt.
En skövlad judisk skola-de fick inte lära
-Är Du säker på att just du är en bättre människa än de som brände böcker förstörde synagogor och mördade judar?
Är Du säker på att just du har modet att stå upp för att hjälpa en utsatt människa?
Mångas "brott" under judeutrotningen var inte att de själva mördade och förföljde. Deras brott var att de teg. De valde tystnaden hellre än att stå upp för den svage utsatte och ropa; 
-Detta är fel! Stoppa vansinnet nu!
-Därför har jag det yrke jag har. Kan jag inte hjälpa till med mina händer kan jag lugnt säga;
-Jag var inte tyst - jag använde pennan som vapen.
Därför utmanar jag Dig, ja just du min käre läsare, stå upp för det som är rätt och stå upp till försvar för de som behandlas illa.
Bränd Synagoga - De fick inte tro
Titta aldrig bort från det onda och tig ihjäl det. Vi är inte ett dugg bättre nu, det är bara formen för människoförakt som tar sig andra uttryck. Hatobjekt finns det alltid tillräckligt av
hatet räcker också till och blir över så vi får aldrig glömma utan vara vaksamma på oss själva och andra så vi inte faller i "holocaustfällan" igen
Vågar du inte stå  upp själv så tala med den som vågar så du är säker på att hon vet vad som händer.
Kloka visdomsord om förintelsen finns det gott om. 
Det tråkiga med dem är att de uttalades efteråt, när det var för sent.



Mer att läsa av mig om judeutrotningen; Anne Frank mördad av rasister.

4 kommentarer:

  1. En tid, en fruktansvärd period som ADRIG få glömmas.

    Det jag fastnade för i ditt inlägg:

    "Titta aldrig bort från det onda och tig ihjäl det. Vi är inte ett dugg bättre nu, det är bara formen för människoförakt som tar sig andra uttryck. Hatobjekt finns det alltid tillräckligt av, "

    Så sant.

    Att alltid utöva självrannsakan. Att de goda krafterna måste försöka stå enade.

    Carla

    SvaraRadera
  2. Jag kan inte låta bli att ta upp det faktum att en av många hyllad avatar efter halloweenfesten på Tara Hill frejdigt länkade till en blogg som kallar sig Second Reich med en vänskaplig hälsning till "Hatten".
    Ang Halloween igår på Tara Hill

    Second Reich


    Ett inlägg där Allotar i inlindade fraser försöker försvara denna Stormbannfuhrer har dessutom kallats ett av de bästa blogginläggen av min före detta kära vän blanche före festen på Tara Hill.

    Trots detta syntes rakryggade vänner som Bock och Skriftställaren på denna fest och har inte efteråt offentligt tagit avstånd från nämnda Allotar.

    SvaraRadera
  3. Håller med. Det är jobbigt men blunda INTE!

    //V

    SvaraRadera