lördag 13 november 2010

-Faan vad jag är trött på dig!

...och dig, och dig, och dig, och dig, och dig, och dig, och dig, för att inte tala om dig!
-Ta det inte personligt. Om du inte gillar och götta dig i din egen misär. Vältra dig som en gris i gyttja i "eländes elände" och "alla är dumma mot mig". Då får du naturligtvis göra det efter eget behag.
Umgås man med folk "i parti och minut", både IRL och SL blir man ibland trött och behöver ladda batterierna. Alla behöver ett "Kalles Klätterträd" att försvinna till.
Mitt klätterträd är havet, jag kan sitta och bara höra på havet. Vågornas skvalp mot stranden. Porlet från en båtstäv som forsar fram genom vattnet, vinden som sjunger i vanten. Låta sig hypnotiseras av vågorna.  -Sen kommer "tigern" tillbaka, fulladdad med kraft. Redo till strid eller till att bara vara. För den som inte har båt eller hav i närheten men en Mac så finns det vågljud att ha i bakgrunden.Eller lyssna på här  Ocean Waves (3 minutes. 2.8MB)

2 kommentarer:

  1. Va va va vad gjorde jag nu då, varför älskar du mig inte längre?

    Du har rätt så klart! Vi behöver alla våra klätterträd för en stunds avkoppling och reflektion över tillvaron och vad som händer omkring oss.

    Samtidigt tror jag ärligt talat att det inte är så konstigt ibland om vågorna går högre ibland i SecondLife (och den vidhängande bloggosfären) än vad vi är vana vid i verkliga livet.

    I SecondLife och på SL-bloggarna lever vi i en "halvskyddad värld" vi är delvis anonyma. Vad vi gör och säger får - vanligtvis - inte irreparabla konsekvenser på vårt verkliga liv (i vart fall om vi inte känner varandra väl och umgås i det riktiga livet).

    "Passar inte galoscherna längre" så kan man lägga ner bloggen, lägga ner sin persona/avatar och skaffa en ny av båda.

    Det innebär både för- och nackdelar anser jag. Människor blir tydligare och snabbare i så måtta att de vågar visa mer vad de känner och tänker.

    Samtidigt har det den nackdelen att vantolkningarna och överorden lätt blir legio och cementeras snabbare också. Det är inte sällan man faktiskt har anledning att tro att folk avsiktligt väljer att feltolka något som har skrivits, sagts eller gjorts.

    Det som är viktigast i sådana här situationer tror jag är att alltid vara trogen sig själv och att åtminstone anstränga sig något för att försöka förstå varför avataren/bloggaren agerar som den gör eller säger det den gör.

    Och att alltid, alltid förhålla sig kritisk till vad "alla andra" säger att någon annan har gjort, skrivit eller sagt (se ovan om vantolkningar).

    Ha en underbar dag, i SecondLife och i verkliga livet.

    SvaraRadera
  2. Helt rätt, man får stå för vad man är och gör. Tänkte väl mest på att när andra "går ut för att träffa folk" går jag "in för att slippa folk", jag träffar så många i vardagen att ibland är det skönt att "bara vara jag".
    När jag bloggar försöker jag hålla samma linje och regelverk som i verkliga livet.

    SvaraRadera