onsdag 10 november 2010

Omhänderta curlingbarnen!


Nu börjar SVT:s serie "Ung och bortskämd". Mer eller mindre vuxna barn som inte kan städa, diska eller laga mat. Som passas upp i alla lägen av sina föräldrar, som aldrig får eller orkar göra något själva.
Inte "inte laga mat" som jag, jag klarar alldeles utmärkt att "ställa något ätbart och någorlunda nyttigt på bordet" men någon festfixare är jag inte. Men läskunnig är det ett recept jag begriper så går det även om det kanske inte platsar i ens någon mycket lokal kocktävling.

-Hur ska dessa barn klara sig i livet? Föräldrarna gör dem en björntjänst, en vacker dag är föräldrarna borta eller orkar inte sköta flera hushåll på en gång. En del ungar kan inte ens söka jobb själva.
Jag och brorsan fick gå eller cykla till våra idrotter och andra aktiviteter. I båtklubben hade de ett system där man sålde Bingolotter och efter hur mycket man sålt fick man bättre grejor till båten eller t.o.m. bättre båt. Det fanns föräldrar som köpte alla lotterna eller sålde åt barnen. Morsan och farsan sa som vanligt: -Visa dem vägen gå den inte åt dem!
Samhället tar hand om barn från trassliga hemförhållanden och placerar i nya hem för att de ska få en bättre start i livet och kunna klara sig själva som vuxna.
Curlingbarnen då? -Hur ska de klara sig i livet? -Ska bortskämda killars flickvänner passa upp på dem? -Föra jämlikhetskampen 100 år bakåt? -Nej nej nej.
Det finns minst lika stor anledning till att ta hand om de här barnen som att ta hand om barn som blir slagna. Att "söndercurla" ett barn är omvänd barnmisshandel.
-Vad morsan fick i "Curlingföräldertestet" på SVT:s hemsida? 6 av 30 - nästa steg lumpen.
Men både jag och brorsan, och mina kusiner också, är rätt bra på att "klara oss själva".

1 kommentar: