onsdag 20 november 2013

Konstvärlden tar kraftlösa tag mot kvinnovåldet.

"En del kvinnor får blommor varje dag. Andra får vänta länge"
är budskapet på tavlan vilket får den att sticka ut lite extra bland verken
Italienska 2Lei har sin årliga vecka och utställning "Internationella dagen för utrotande av våld mot kvinnor".
I sin blogg påpekar de mycket riktigt att en kvinna slås ihjäl av sin man var tredje dag vilket i värsta fall kan innebära att tre kvinnor mister livet under de åtta dagar utställningen och symposiet pågår.
Nu ska jag erkänna att min italienska är dålig. Ja den är  egentligen sämre än så den inskränker sig till pizzamenyer och systembolagets katalog italienska avdelning.
Utanför utställningen kan den som så önskar
köpa kläder för att behaga ja gissa vem eller vilka.
Det var inget symposium igång när jag var där men jag studerade konsten. Det var väl inget egentligen som grep tag i mig. Det som störde mig istället var att man på samma ställe där man vill
ändra mäns attityder till kvinnor låter krämare bjuda ut varor som enbart kan ha motsatt verkan.
För ska vi få till ett jämlikt samhälle där alla oavsett allting, kön, ras, religion etc, då måste mäns och kvinnors attityder förändras.
2Lei menar säkert väl men som det presenteras för mig så är det ett riktigt bomskott.
Det är tråkigt när någon eller några lägger beslag på ett viktigt ämne och urholkar det till platt intet och sedan slår sig för bröstet och menar att det tagit krafttag.
-Döm själva länk till 2Leis hemsida med slurlar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar