onsdag 27 november 2013

-En fjärdedel av svenskarna talar Tjeckiska!

Detta är de 16 vanligaste grupperna som medlemmar i
Swedish People också är medlemmar i enligt Metaverse Business
I alla fall om man får tro Metaverse Buisness statistik över de som är medlemmar i både grupperna Swedish People och www.secondlife.cz vars hemsida enbart är på tjeckiska.
Av Swedish Peoples 2464 medlemmar talar 631 tjeckiska, Vilket i sin tur betyder att 7,4 % av de tjeckiska invandrarna, 8472 personer mellan 1900-2012, är medlemmar i Second Sweden.
I mitt arbete på universitetet hanterar jag och försöker tolka mycket statistik.
-Vilket innebär en "kronisk noja". -Är den här statistiken rimlig? -Vem står bakom den? -Hur stort är urvalet? -Vilka källor har statistikern använt? -Finns det fler källor?
-Den här uppgiften verkar helt orimlig eller kräver i alla fall en riktigt bra förklaring.
Betydligt rimligare verkar uppgiften att 22% eller 1819 av medlemmarna i Swedish People också är medlemmar i Second Swedish Inhabitants och att 7,5% är med i gruppen Swedish Embassy och att 0.9%-218 stycken är med i Bara Jonson Fan Gang.
Ni får tolka statistiken så gott ni kan. Själv är jag "väldigt skeptisk", hur många grupper har man inte gått med i för att få en välkommengåva? -På salig svenska ambassaden fanns en hel del IKEA-möbler man kunde få och IKEA är ju spritt och uppskattat över hela världen. -En trolig felkälla eller tänker jag fel nu?
Kolla statistikens källa här och se om ni kan bli klokare än jag på den

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar