torsdag 7 november 2013

-Facebook och Google+ bryter mot svensk grundlag
-Datainspektionen har inte tid med yttrandefrihet!

Mitt inlägg den 18 oktober
Än en gång har censuren slagit till på sociala medier.
Den 18:e oktober blev jag avstängd på Google+ därför att någon ansåg att det inte finns någon Sjöfn i Kungälv trots att det lätt går att se på nätet att 1 person heter Sjöfn i Kungälv. Vad jag anförde saknade betydelse.
Yttrandefrihetsgrundlagen garanterar oss medborgare anonymitet på nätet.
Jag anmälde Google+ till Datainspektionen.
Detta är svaret jag fick;
Upplysningstjänsten
24 okt

till mig
Hej,

Tyvärr har Datainspektionen inte resurser att utreda alla klagomål som vi tar emot. Enligt vår tillsynspolicy fokuserar vi på fall där vi kan åstadkomma största möjliga nytta, som exempelvis systematiska kränkningar av många människor eller fall där stora mängder känsliga personuppgifter hanteras. Vi prioriterar även fall som innebär tydliga överträdelser av den lagstiftning som vi har tillsyn över och ärenden som hjälper oss att klargöra när personuppgiftslagen gäller eller inte. På vår webbplats kan du läsa mer om hur vi arbetar med internetrelaterade frågor: http://www.datainspektionen.se/om-oss/uppdrag-och-mal/internet/

I nuläget kan jag bara hänvisa till min kollegas tidigare svar.

Den fråga du ställer är också en fråga för lagstiftaren varför du kan vända dig till justitiedepartementet.

Vänligen,

Frida Öhlén
Jurist, Datainspektionen
www.datainspektionen.se

Nu har det hänt igen någon av mina vänner-bara vänner kunde se de här bilderna, hemskt surt med falska vänner har anmält mina
Visst blir du chockad?
Själv blir jag chockad av den hemliga domstolen "support-panelen"
och det faktum att jag har en synnerligen falsk vän
nakna magbilder till Facebook.
Samma Facebook som tillåter publicering av det mesta i våldsväg men som går i taket för en avatars bröstvårtor.

Även Second Life har ju sina begränsningar men där finns ju ratingen G, M och A så man kan välja hur mycket eller lite man tål att se. På det sättet anser jag att lagstiftningen i Sverige tillgodoses.
Sociala media som Facebook, Google, Twitter och Second Life har haft en avgörande betydelse för revolutionerna i mellan östern. Detta hade varit helt omöjligt med censur.
För att protestera mot detta startade jag Facebookgruppen; "Vi som kräver yttrandefrihet på Facebook och Google". -Gå gärna med i den. Yttrandefrihet är allas rätt.

5 kommentarer:

  1. Det visar väl att du Vanadis inte har så många vänner som du tror utan det är snarare "vänner". Inget naket gäller ju oavsett om det är tecknat eller en riktig bild. Och dessa regler är tydliga på facebook. Eftersom jag själv är blockad av samtliga dina avatarer och är allt annat än vän till er så är jag ju friad åter igen. :)

    SvaraRadera
  2. Nu är det jag Sjöfn som är attackerad. Vanadis har inget med detta att göra och vilka mina andra avatarer är har jag ingen aning om.
    Om du är friad eller inte det kan jag heller inte avgöra eftersom jag inte vet vem eller vilka som är Dina altar om du nu har några.
    När jag tänker efter finns det stora, enormt stora likheter mellan dig och ett flertal andra som utger sig för att vara mina vänner.
    Likheter som hårfärg, skin, kroppsbyggnad och mycket annat.

    SvaraRadera
  3. Eftersom det är Vanadis blogg så tar jag för givet att det är hon som bloggar här det är det brukliga att ägaren till, bloggen skriver. Och OM någon annan är gästskribent så brukar denna skriva under med sitt namn. Därför antar jag att det är Vanadis som är skribenten för ovan inlägg. Och JA jag har altar men kan glädja dig med att inga av mina altar har egna liv i varken Second life eller på facebook. Så att du skulle vara vän med de är otänkbart. Vidare är väl den enda som skulle eventuellt vara min alt av dina facebookvänner är väl Emha. Dock ser jag att den enda likheten vi har är att vi är rödhåriga, men vi har inte samma märken på varken, hår, skin eller kläder. Den enda gemensamma nämnaren är att hon påstår sig vara från Hjo där även jag har rötter ifrån. Men det är lite långsökt tycker jag nog....

    SvaraRadera
  4. och Helene vad tror du att det här som står i huvudet betyder?
    Vanadis ser på saken
    "Vanadis är föräldraledig. Vid desken Sjöfn Stoneshield"

    SvaraRadera
  5. Ja "kärt" barn har många namn..... ;)

    SvaraRadera