måndag 18 november 2013

-Årets första vinterbad avklarat!

Först in i bastun och bli varm
Får "nyheter" från olika universitet denna gången från Uleåborgs universitet i Finland. Pirkko Huttonen har följt 100 vinterbadare och noterat att de mår så mycket bättre än de som fryser sig igenom vintern, d.v.s vi andra.
De har visat att man sover bättre, klarar kyla bättre. Får färre förkylningar, mindre värk, bättre blodcirkulation och lägre blodtryck.
Som om det inte var nog så påverkas även sinnet. Man blir mindre stressad och får bättre sömn.
Nu är det ju bara ett litet problem.
Ja i alla fall här på Marstrand.
-IIIIIIIIIIHHHH så kallt!
Avsaknaden av isvakar är skriande.
Det förekommer is på vattnet av den kalibern att man kan gå på den ungefär var trettionde år.
Men jag gjorde ett försök. Det finns alltid ett "bästa av situationen" man kan göra.
Gick bort till dambadet. Någon bastu fanns inte tillgänglig så jag gjorde ett 30 minuters workoutpass på bryggan för att värma upp kroppen ordentligt.
Se klev jag ner för badstegen och förlorade all känsel i benen men skam den som ger sig så efter ett och annat "märkligt läte" var jag i vattnet.
Efter en stund var det riktigt skönt
-Hjälp! -Hjälp! -Hjälp!
-Kan någon komma och hugga loss mig! -jag har frusit fast!
Det värmde och pirrade i hela kroppen. Fick nästan mersmak. Efteråt infann sig en skön avslappad känsla så helt fel har nog inte Pirkko.
Nu ville jag göra det på riktigt men vinterproblemen kvarstår på Marstrand. Vi har +9° just nu.
Tack och lov har vi Second Life.
På simen Finlandia finns en härlig bastu med vinterbad utanför.
Bara basta sig glödhet och sen att kasta sig i vattnet.
Isflak till simen Finlandia
Uleåborgs universtitet undersökning

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar