tisdag 1 oktober 2013

Den "porriga" Victorianska eran
eller ser jag vad jag vill se?

Är utsikten fylld av sexuella symboler?
Lampstolpen en fallos med ett kvinnobröst överst?
Kollonerna är de phallossymboler?
Den Victorianska eran som återges i Second Life hos våra steampunksimar och rollspel anses som en oerhört pryd tid.
Ve den som på något sätt försökte antyda att sexualitet över huvud taget fanns.
Det var bara läkare som fick "känna till" sådana saker. Förutom herrar förstås fast då bara i de s.k. herrummen. Där florerade franska kort och mustiga berättelser i bokform.
Alla tider har sin symbolik.
I efterhand har man letat sexuella symboler i arkitektur, möbelkonst, tapeter osv.
Den vanligaste formen var den som anses föreställa ett stiliserat kvinnobröst med bröstvårta och allt.
Vad ser du här?
Ett runt mysigt kvinnobröst med eregerad bröstvårta?
Den formen återfinns i ringknappar, taklampor, i strömbrytare, i tapetmönster osv,
Stolsben formas att på ett givetvis diskret sätt att likna kurviga kvinnoben som annars är effektivt dolda av de långa kjolarna.
En så till synes moralisk tid måste ha kokat av sexuell frustration.
De många barnen, ofta 7-10 stycken, i familjerna ger ju en fingervisning om att det inte var något fel på  sexualdriften ens under Victorias tid.
Victoria själv hade nio barn så hon och Albert lär väl ha skuttat i säng lite då och då.
Men ser jag med öppna ögon?
Förväntar man sig att mina ben under kjolen
ska se ut som bordsbenen?
Jag är sexualforskare, jag ammar mitt barn.
Det finns en risk att jag ser det jag vill se. Att jag är påverkad av min värld. Av mina värderingar.
Det är en mänsklig egenskap att bygga en hypotes, t.ex Sjöfn är jobbig.
Går man ut med den föreställningen och söker kommer man med säkerhet att hitta tusen belägg för den saken och skapa en inre bild av "jobbiga Sjöfn".
Går man däremot ut med den öppna frågan "hurdan är Sjöfn" kan man få helt andra svar. Förutsättningslöst se på alla kända fakta.
Som forskare är det nödvändigt att lägga bort sina inneboende värderingar. Inte helt enkelt eftersom vi människor snabbt bildar oss en uppfattning om andra.
-Du har 15 sekunder på dig att göra ett bra intryck vid första mötet.
Ett uttryck som stämmer väl.
-Det är väldigt lätt att snabbt bilda sig en uppfattning om någon men oerhört svårt att få någon att ändra uppfattning om en.
Fruktbarhetsgudinna?
Hur tolkar man annars bilden av en kvinna med ett träd framför magen
-Även på den politiska arenan ser man makthavare som "ser världen som de vill att den ska vara" istället för att "se världen som den är".
Att bygga sig en falsk självbild och
verklighets uppfattning är allt för lätt men oerhört farligt.
Förr eller senare spricker bilden och man själv rasar ihop precis som den Victorianska eran rasade ihop och byttes mot de glada 20-talet. Då pendeln slog över åt andra hållet.
Sjöfn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar