tisdag 19 februari 2013

Vill jag bli tolkad av denne man?

Neo uppmärksammade på sin blogg att den asatroende bloggaren tannhauser uppmärksammat ett inlägg jag skrivit om kristendomen och påven, En Jesus dog på korset -100.000 kvinnor på bålet.
Tannhauser tolkar det jag skrev då och det jag skrivit tidigare som att jag är den "garanterat hedniska skribenten".
Så här ser det ut i tannhasers blogg -en del
känner jag igen.
Det kanske kan framstå så. Men då måste man ställa sig frågan vad är hednisk? Vad menar tannhauser med "hednisk" och vad menar jag med "hednisk".
Då får man läsa lite mer a tannhausers blogg; Han förefaller inte vara varken extremvänster eller sverigedemokrat vilket han själv påpekar. Däremot verkar han tolka asatron enligt det punschrusiga Götiska förbundets förvirrade idéer från 17- och 1800-talet; Stora starka hjältar och sköna kvinnor som serverar mjöd. Frigg, Freja, Sif och alla de andra blir bakgrundsgestalter s.k. "fruar till". En beskrivning jag inte alls delar. Jag delar mer Britt-Mari Näsström professor i religionshistoria uppfattning som kommer fram när man ser till de äldsta källorna, de som fanns före kristendomens värdegrunder lades till och redigerade historien till kristna syften. Britt-Mari Näsström ger en bild som delvis skiljer sig från den gängse. Fram träder flera självständiga, starka och företagsamma kvinnliga gudar och hon visar särskilt på Freyja som en mycket betydelsefull gud. Freyja var visserligen kärlekens gudinna men också krigets och hon var föremål för stark dyrkan och utbredd kult. Vilket t.ex Trymskvädet visar; Trym ville gifta sig med Freyja för att Thor skulle återfå sin hammare. Detta ville inte Freyja så Thor fick klä ut sig själv till brud och vackert hämta sin hammare.

I nästa andetag blandar tannhauser ihop mig med Femen, en europeisk militant feministisk organisation som demonstrerar topless mot kvinnoförtryck. -De nya amazonerna.
Tror nog jag skrivit flera gånger att jag inte vill byta kvinnoförtryck mot mansförtryck utan vill se lika villkor för alla.
Vad jag däremot reagerar mycket starkt emot är religiöst förtryck som främst praktiseras i de patriarkala religionerna från mellanöstern, kristendom och islam. Där religionen används för att trycka ner kvinnor och indirekt även männen. Därför reagerar jag starkt emot amerikansk religiösa tokhögerns alla påhitt.
Kvinnorförtryck leder bara till fattigdom för hela länder och världsdelar. Island, Norge och Sverige har de frigjordaste kvinnorna i världen och är samtidigt världens rikaste länder. De fattigaste länderna är de som har det hårdaste kvinnoförtrycket i världen.

Tannhauser har inte på något sätt varit i kontakt med mig innan eller efter han skrev sitt inlägg om mig. Materialet har han kopierat direkt från bloggen. Ett förfarande som bl.a jag och Apmel har haft olika åsikter om, Visst har jag lånat från Apmels hemsida ibland men jag har talat om det för honom först och varför. Tycker det här "lånet från min blogg" påvisar lite av faran med "fritt material". Jag har i vissas ögon fått andra åsikter än vad jag verkligen har.
Fotnot: Tännhauser är ett operaverk av Wagner. Wagner som mer än många andra bidragit till att sprida en manschauvinistisk syn på den hedniska parnassen 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar