tisdag 19 februari 2013

Är det Firestorms dödskamp vi ser?

Firestorms klassrum på deras eget help island kanske får fungera som
minnes och kultplats i fortsättningen. Sittplatser finns för de som vill
prata kära gamla Firestormminnen.
Mycket talar för det. Firestorm viewerutvecklare hade ett möte onsdag vecka sju där de förklarade att Firestorms nuvarande källkod är väldigt instabil tillsammans med Linden Labs senast släppta källkod. Utvecklarna tror att det kommer att bli ännu värre när de implementerar Server Side Bakning (SSB)-koden.
Nya Ruth a´la Firestorm när
SSB-koden inte fungerar
Server Side Bakning (SSB) -koden ska göra rezzandet snabbare och trolla bort simkorsningsproblemen. Kort sammanfattat går det ut på att om du varit på en plats/sim tidigare tar viewern aktuella bilder från din egen cache på datorn istället för att ladda ner den från Linden Labs servrar vilket ska gå fortare, mycket fortare till och med. Simkrosningsproblemen lär enligt samma källor vara en produkt av att vissa simar rezzar för långsamt i förhållande till den sim du just lämnat. Det är så ryck, frysningar och krascher uppstår. Detta ska försvinna med Server Side Bakning (SSB)-koden. För att kunna använda SSB krävs att viewern kan använda Havloc-biblioteket vilket moderna viewers som bl.a. SL viewer 3 och Dolphin 3 kan. Viewers med 1,5-tekniken, t.ex Phoenix har redan eller kommer snart att gå hädan. Det finns gränser även för anabola steroider till viewers.
Det positiva i det hela är att Firestormgänget har många nyheter de vill pilla in i viewern efter hand och är beslutna att förr eller senare lösa problemen med SSB och Havloc. Användarna får dock vara beredda på en hel massa problem. Inte bara facelight som lyser för starkt utan alla sorters problem. 
Mer att läsa:
Living in a modern world  
Living in a modern world 2
Firestorms hemsida

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar