tisdag 10 februari 2015

Prova bakvägen till psykisk hälsa

Vad tänker du på?
Vet inte riktigt än men jag är säker på att jag tänker annorlunda!
Är vi stressade och ångetsfulla får vi säkert som en räkning i posten ont i kroppen.
Stel nacke, ont i magen, ont i muskler och leder.

Detta har vi psykologer botat genom olika former av samtalsterapi och kognitiva beteendeterapier av olika slag.
Målet är att få patienten att tänka i andra banor. Se det positiva i allt det svarta tänkandet.
Med KBT får patienten att ta små små steg mot målet.
När psyket mår bra igen så löser sig det magonda och muskelvärken.
-Kan man skynda på förloppet genom att tänka och göra lite
Tar du kontroll över andningen tar du kontroll över dig själv:
Sitta ner och andas lugnt fyra in och åtta ut gör underverk med psyket
annorlunda?
-Absolut!
I indisk och kinesiskt, vad vi idag kallar naturmedicin, finns det redan nedskrivet och berättat sedan tusentals år.
-Vad händer i kroppen när vi är stressade och nedstämda?
-Andningen blir ytlig, därigenom syresätts hjärnan sämre och dopaminhalten, hjärnans glädjemolekyl. sjunker och vi blir mer lättstressade.
-Vi kutar med ryggen, därigenom blir andningen ännu ytligare men även tarmarna får svårare att röra sig och vi får ont i magen och i musklerna av den sneda belastningen.
Rak i ryggen som en fura.
En god hållning gör andning och peristaltik gott
All terapi går ut på att först få kontroll över andningen. Få patienten att andas lugnt och djupt med magstöd.
-Rätar vi på ryggen när vi sitter, går och står känner vi oss genast piggare och spänstigare. Psyket får en glädjechock av mer dopamin i blodet.
Allt detta är känt sedan länge länge. Om man sen kallar det meditation, ordna chakra eller något annat är egalt.
Att motion är bra för psyket det vet vi.
Svetten frigör måbrahormoner av en hel massa slag.
Men i begreppet att börja motionera lurar mandomsfällan.
Hur många har inte köpt sig ett par löparskor och samtidigt anmält sig både till Göteborgsvarvet, Vansbrosimmet, Lidingöloppet och Vasaloppet?
Han, oftast en han, är dömd på förhand att misslyckas och känna sig ännu sämre än förut.
Små doser ska man starta med och sedan öka på efterhand.
Man ska bara tävla med sig själv.
Har man gått fyra kvarter om dagen är det bättre än ett och har man inte gått alls och går ett enda kvarter om dagen är det också en seger.
När man hållit på ett par veckor och jobbat med sin andning, sin hållning och sin motion kommer man att märka att man mår bättre och bättre.
Det har blivit ett behov och en vana att må bra.
En del tycker Tai-Chi är pensionärsgympa.
Likheter finns som att syftet är att få igång stela leder.
Tai-Chi var en perfekt mjukstart för mig efter att ha fött mina barn. 

Att må dåligt skulle man kunna kalla för en ovana med samma logik.
Ovanor kan man arbeta bort men ta en i sänder.
Motion ska inte göra ont då har man tagit i för hårt för tidigt.
Tai-Chi är en bra start.
Mjuka långsamma rörelser som mjukar upp kroppen och som dessutom kräver att man fokuserar på vad man gör.
När man fokuserar på något annat kan man inte samtidigt fokusera på hur man mår hela tiden.
Mitt verkliga jag ska ta en titt på vad som finns undersökt om detta, det kan behövas en avhandling till. Kan vara bra att ha som förslag till studenterna i höst när de ska komma på vad deras avhandlingar ska handla om.
Arne Tammer sa att -Ge mig en kvart om dagen så ska jag ge dig en ny kropp!
Jag vill nog säga - Ge mig en kvart om dagen och jag ska ge dig ett bättre liv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar