måndag 2 februari 2015

-Har det rezzat eller ska det?
Dimmig sim med svensk anknytning

 Vanadis Geographic 
Det fanns inga videokameror som kunde skildra slaget vid Neva 1240.
Svenska källor talar av naturliga skäl tyst om händelsen medan
de ryska, naturligtvis överdrivna, talar om oändligt ryskt hjältemod
När jag först landade på simen Neva river undrade jag om det var "jag vill inte rezzagrått" eller skulle vara så.
Såg på mig själv, jodå jag har färg och är ingen gumman grå.
Såg små stråk av färg här och där.
På den här simen har man verkligen utnyttjat "så få färger som möjligt"-konceptet.
Det är inte många färgklickar som bryter av gråskalan.
Men väldigt lyckat.
För oss svenskar är väl floden Neva mest känd, om vi inte sov för hårt på historielektionen, för slaget vid Neva den 15 juli 1240.
Slaget vid Neva (Невская битва, Nevskaja bitva) utkämpades mellan Republiken Novgorod och svenska arméer vid floden Neva nära bosättningen Ust-Izhora den 15 juli 1240. Syftet med den svenska invasionen var nog att få kontroll över Nevas mynning och staden Ladoga och därav erövra den viktigaste delen av vägen från varjagerna till grekerna, som hade varit under Novgorods kontroll i mer än hundra år. Slaget var en del av de medeltida svensk-novogorodska krigen.
Slaget ska inte ha gått så bra för svenskarna.
Här finns också några privata delar men de är tydligt utmärkta och kommer inte som en överraskning.
Flodbåt till Neva River

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar