onsdag 6 mars 2013

-Men Hjälp!!!
-Hur ser jag ut???

Men hjälp, det är
ju inte jag!
Linden lab mixtrar med inventory. Linden Lab kommer att mixtra ännu mer med inventory. Vi vet alla vad som brukar hända när Linden Lab mixtrar med inventory.
Mycket trökigt grottande ibland tusentals bilder
Just det. -Det blir en förfärlig röra av alltihop som vi själva får reda upp bäst vi kan. Support är förbehållet premium-medlemmar. Vi andra får hoppas att Vampi vet. Eller någon av alla andra duktiga SL-tekniker.
För några månader sedan när Linden Lab mixtrat med inventoryt förra gången var alla mina shaper borta. Det vill säga alla jag under tre års tid mixtrat med själv. Justerat i små steg. Kollat så att rörelserna blev rätt även efter justeringen.
Med hjälp av ett digert bildarkiv lyckades jag få till en rekonstruktion som såg ut som jag gjorde innan kraschen. Det tog ungefär två dagar av letande efter bilder och olika försök att gissa sig till hur tjock jag var, hur stora ögon, hur stora läppar. Hur bred över baken jag är. Hur stora eller små bröst jag har.
Tröttsamt mödosamt och förbannat tråkigt extrajobb till ingen nytta.
Vis av skadan har jag sparat mig som en .xml-fil
Bara att plåta av alla inställningar tre och tre. Finns otaliga parametrar
som ska bli rätt om jag ska bli jag och inte nån annan.
Den "ska" man kunna ladda upp till Second Life och bli sig själv igen. Tror inte 100% på det. När man kan komma att behöva filen kan den mycket väl ha blivit för gammal eller så är inventorytekniken helt omgjord.
För att ta de säkra före det osäkra har jag tagit bilder på mig och mina inställningar.
Trettio stycken bilder.
Jag öppnade "Edit shape" valde min kropp "Vanadis rekonstruerad" heter den och började ta bild för bild tre inställningar i taget.
Skriv in det inringade värdet i rutan eller dra reglaget
Om nu mina kroppar skulle försvinna i det svarta hålet hos Linden Lab tar jag bara fram utgångsshapen som tack och lov är en "free for new members" och som fortfarande finns att få tag i. Tar fram mina bilder, för säkerhets skull finns en extra kopia i molnet, öppnar edit shape och ställer in parameter för parameter. Inget lätt jobb men garanterat bättre än att sitta och gissa.
Det är i mitt fall 110 värden som ska gissas fram.
När du är klar så sparar du din nygamla avatar. Sen får du lägga till den outfit för outfit så det gäller att komma på ett bra namn som är lätt att hitta.
PS Samma värden kan man föra in på sin avatar i flera övriga virtuella världar t.ex inWorldz

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar