fredag 15 mars 2013

-Här bygger vi nya vinnarlaget!

Blanche, Jonny, Kicki, Lelle och jag hade en trevlig pratstund
och fick möjlighet att utbyta tankar på ett otvunget sätt.
För ett tag sedan kom det en undersökning från MIT’s Human Dynamics Laboratory, Massachusetts Institute of Technology, i USA där man undersökt vilka faktorer som var de viktigaste för teambuilding och trivsel på arbetsplatserna.
-Kafferasten toppade listan med hästlängder!
Det är inte koffeinet eller kakan som gör oss piggare och mer alerta utan effektiviteten och kreativiteten uppstår snarare i de små samtalen mellan kollegor.
”Det är viktigt att låta munnen gå. Ibland är det ett väldigt bra sätt att komma på saker, plötsligt dyker det upp en ny tanke”, säger Viveka Adelswärd, pensionerad professor i kommunikation i en intervju i DN.
Sjöfn och jag kan "prata mage" utan att ni andra får spader.
Eller slippa prata mage och prata om vad som helst.
Lustigt. Det är precis vad jag och alla i min omgivning alltid hävdat. Kanske ingen slump att Göteborg har flest kaféer i landet.
Vi som är mer eller mindre gamla i gården har ett gemensamt ansvar att ta vårt Second Life vidare till nya höjder. Det finns enligt mitt sätt att se på saken ingen som gör det åt oss.
Det här fick mig att stanna kvar i Second Life
Bilden är från 2011
För egen del har jag enorm nytta av fikastunderna. Tre fjärdedelar av mina inlägg har på något sätt sitt ursprung i samtal mellan människor.
Många fina saker har blivit ännu finare av att någon har tipsat byggaren om nån detalj.
En människa som man pratat med om oväsentligheter är det oerhört mycket svårare att tycka illa om.
Det som vid en första anblick framstår som ett
"stort problem" kan tas ner till sin rätta nivå bara genom att utbyta två ord.
Framförallt är det trevligt att bara prata. Tänk om man kunde få in fikastunder dagligen i eventguiden. Eller blir det för organiserat då?
-Kaffetåren den är bra, kaffetåren ska man ha!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar