måndag 18 mars 2013

Köp inte en zebra
Köp inte en sparkdräkt!

I somras visade morsan mig och syrran fjorton sparkdräkter i storlek 50 cm. I mint condition. trots att de var 28 resp 30 år gamla.
Vi har ju en stor släkt och när det kommer småbarn ska det ges bort presenter till det lilla barnet. Väldigt snällt men... varken jag eller syrran var i storlek 50 cm. Jag var 54 och syrran 52 centimeter när vi föddes och 58 och 56 centimeter när vi fick våra första sparkdräkter. Ja ni kan räkna själva.
När syrran fick barn i höstas sa hon vänligt men bestämt ifrån att hon inte ville ha någon sparkdräkt eller skallra utan hellre ett gåvokort med en insättning till Unicef eller Rädda Barnen eller motsvarande. Det blev 2895:-, stor släkt, insatt på olika konton för välgörenhet. Om man då tänker på att ett mål mat kostar 100 Linden eller 2.50 svenska kronor var det ett barn som fick mat i ett helt år!
33 leende barn tack var pengar insamlade i Second Life.
100 kronor ger dem ett mål mat vardera.
Mitt barn kommer enligt statistiken att få den bästa start ett barn kan få i världen. Barnet föds i Sverige med allt vad det innebär av omvårdnad, trygghet, frisk luft, rent vatten och hälsosam mat. Barnet får dessutom två högutbildade välavlönade föräldrar med allt vad det innebär.
Den största "faran" mitt barn kan råka ut för är att bli bortskämd och/eller tjock.
Men det har mitt barn en "bestämd och enveten morsa" som kan sätta stopp för.

Feed a smile
Såg till min glädje att Feed a Smile är tillbaka på en riktig sim i Second Life.
Man håller välgörenhetskonserter och säljer varor där behållningen oavkortat går till mat till barn i Kenya.
Vet inte om man blir extra blödig när man väntar barn men
jag kunde inte låta bli att ge tre hungriga barn var sitt mål mat.
Barn som säkert är lika älskade som mitt när de föds men som en förtvivlad mamma försöker med alla medel för att de ska växa upp och nå vuxen ålder.
Dessa barn saknar allt som våra barn tar för självklart.
Sjöfn

Länk till Feed a smile hemsida
Feed a smile finns på Facebook
Länk till Rädda Barnen
Länk till Unicef

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar