onsdag 11 mars 2015

Stake vs slake
Hur kvinnor och män ser på nakna män

Detta är de första bilderna man ser på Hills utställning.
Man anar sårbarhet hos männen, någon som behöver en kram

Apmels bloggrubrik
"Nakna män i funktionell arkitektur" väckte mitt intresse.

En kvinna, Hills-Hillany Scofield, som ställer ut fotokonst föreställande nakna män.
Nakna män i konsten är inget nytt i Second Life.
De flesta mansbilder är dock skapade av homosexuella män.
Jag ville se vad som skiljer sig mellan manligt och kvinnligt skildrande av den nakna manskroppen.
Jag började med Hillanys bilder.
Den kvinnliga fotografen.
Redan vid entrén märker man att något är annorlunda med bilderna.
Rakt fram ser man en man
Mannen som skulpturalt landskap.
Avslappnad. Jag får lust att lägga mig bredvid och småprata
hopkrupen med huvudet mellan knäna.
Jag förnimmer en sårbarhet.
En man som behöver en kram mer än att vara ett sexobjekt.
Hela utställningen väcker min ömhet.
Bilderna är sensuella. Det sexuella tänkandet får jag stå för själv.
Hills gallery står själva galleriet för det hårda.
När jag besöker Gay Art Museum “Pera Stables” får jag redan i notecardet ett annat intryck.
"Detta är ett museum med erotisk konst. Avsett för gay män och pojkar. En del verk är av explicit typ men det är inget sexmuseum."
-Vet inte om jag håller med om den beskrivningen.
Vid landningsplatsen möts man av statyer med extremt långa och
Visst kan man ana en ömhet även här men muskler och styrka lyser starkt
stora eregerade penisar.
Hela utställningen andas muskler, styrka. Bildvinklarna är valda lite underifrån så just penisarna ska bli det centrala i motivet.
Visst är många av motiven sensuella och visar kärlek emellan män.
Men jag kan inte låta bli att frapperas över mångfalden av muskulösa kroppsbyggare.
Hur muskler och styrka premieras jämfört med bilderna skapade av en kvinna.
Hillanys pojkar är mer normalsnygga i kroppen.
Välskötta men inte uppumpade stereoidkroppar som männens
Vissa bilder är rent brutala i sin skildring av
en kommande eller pågående sexualakt
bilder visar.
Påfallande många av gaybilderna följer samma mönster som flertalet heterosexuella  konstverk i Second Life och i övriga världen.
En stark roll och en undergiven roll.
På den punkten verkar inte gaykonst och heterokonst skilja sig nämnvärt åt.
Min slutsats är att kvinnor skildrar mäns nakenhet mer realistiskt ur en kvinnas perspektiv med en sensuell ton medan männen betydligt kraftigare markerar det sexuella inslaget i nakenheten.
Kvinnor, jag i alla fall, vill ha en kramgo kille med lite lockigt hår att pilla med.
Inte hoppa runt i sängen med en marinsoldat: 1-2-1-2-1-2-1-2-Uppdraget utfört mam!
Jag förmodar samma sak gäller i ett homosexuellt förhållande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar