fredag 20 mars 2015

..det som kroki ska bli..

Sjöfns mustiga minnen.
En svart fläck på tegelväggen och djupandning
hjälpte mig att fokusera så jag kunde stå blick still 5-10 minuter i taget
Under min i vissa andras tycke
något vilda studietid i Köpenhamn fanns det alltid ett behov av att dryga ut studiebidraget.
Såg en annons "Krokimodel sökes -bra ersättning".
Ringde telefonnumret och hörde mig för vad det innebar.
Det var konstakademien som annonserade så det var seriöst.
Det ingår i alla konstelevers utbildning att teckna kroki.
Jag skulle stå i samma ställning i mellan fem och tio minuter.
-Inga problem, jag och syrran hade i yngre år tävlat i att posera som fotomodellerna i modemagasinen och tävlat i vem som kunde stå still längst. -Bäst av fem och förloraren fick ta hand om middagsdisken.
Den som jag skulle ersätta lovade att visa mig poserna och jag skulle få 75 danska kronor per deltagare och det var minst åtta.
-600 kronor för två timmars jobb lät ju väldigt bra. Det var dessutom två grupper per vecka i tio veckor.
Höll på att trilla av pinn. Minst 12.000 kronor. Det var ju en och en halv månads studiebidrag!
Väl på plats tänkte man inte så mycket på att man var den enda som var naken. För att kunna stå still fick man snabbt försöka komma in i ett meditativt tillstånd. Minns att jag fokuserade på en svart fläck på tegelväggen längst bak i rummet.
Det som gjorde det hela extra intressant var att studera hur de olika de båda grupperna fungerade.
Undrar om jag hänger bakom glas och ram
på någon eller några väggar i Köpenhamn?
-"Kryddig" tanke.
Den en gruppen var oengagerad och jobbade av den här kursen för att de måste.
Den andra gruppen var väldigt engagerad i vad de gjorde.
De diskuterade varandras arbete på ett positivt sätt.
Dess längre kursen gick dess bättre blev de.
De hade bildat ett kreativt kluster. Där den enes framgång lyfte de andra till framgång.
Tillsammans blev gruppen bättre och bättre.
När jag var i Köpenhamn senast såg jag att fem ur den här gruppen skulle ha en utställning tillsammans.
Jag kanske satt modell för 2000-talets Anders Zorn eller Picasso 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar