måndag 3 december 2012

Här går vägen till Uddevalla
när jag fyller åttio

Är detta Kungsgatan i Uddevalla 2063? Mycket talar för det om
vi inte kan bromsa temperaturhöjningen i atmosfären till dess.
FN:s klimatkonferens i Doha pågår som bäst. Om man kan säga pågår om något som varit stilla insomnat i många år.
De stora miljöbovarna vill inte vara med. Kina är emot allt som kan misstänkas bromsa en ekonomisk boom i rekordfart så därför gör man gärna om västvärdens försyndelser på 18 och 1900-talen. 
USA vill inte ha några förändringar av sin livsstil, de anser ju att den är världens bästa. Afrikanska länder har inte råd att investera utan förväntar sig att de utvecklade länderna ska betala notan.
-EU är föregångaren med bred marginal även om konkurrensen inte kan anses som direkt mördande.
Nyligen kom en rapport från världsbanken som är intressant. De förespår en temperaturhöjning med +4° inom 50 år istället för +2° som är den klimathöjning som förra FN-konferensen ansåg vara rimlig.
Manipulerad kartbild med halva Uddevalla centrum dränkt.
Karta; Uddevalla kommun
Det intressanta med årets klimatkonferens är just världsbankens rapport. En rapport gjord av knastertorra ekonomer får en helt annan tyngd än t.ex. Ljungskile Naturvårdsförening.
Ett annat intressant fenomen som är mer eller mindre nytt för i år är industrin och företagens intresse för miljön. Det finns stora pengar att tjäna på miljön. Men det krävs att industrin kan få ramar, långsiktiga ramar av politikerna för att de ska kunna spela med i spelet.
Även för dig finns det stora pengar att tjäna för ganska liten investering. Ser jag på mig själv har jag bytt ut en gammal dyrbar elpanna mot värmepump och sparar 70% av elkostnaden per år vilket betyder att en investering på under 100.000:- är betald på fyra fem år därefter blir den en sedelpress.
När jag bytte bil senast fanns det en variant med en motor som sparar 30% bränsle jämfört med den äldre bilen jag hade innan. Vilket för mig betyder att av de ca 3000 mil jag kör varje år är 1000 mil "gratis". Besparing ca 15.000:-/år.
Detta tack vare att de tyska biltillverkarna har börjat tävla i bränslesnålast bil. Nu pratar vi riktiga bilar, Audi, Mercedes och BMW, världens ledande motortillverkare med gott om pengar. Stora kombimersor är nere i lägre bränsleförbrukning och koloxidutsläpp än den minsta japanska småbil för bara några år sedan.
Vad som är lite mer oroande är påverkan på världshaven och dess påverkan på oss. Sverige är till största delen ganska låglänt. Alla städer runt våra kuster kommer att påverkas och delvis dränkas av en havsnivåhöjning på någon meter vilket är möjligt redan vid +2° medeltemperaturhöjning. Vad kommer då att hända vid +4°?
Regnmängderna kommer att öka med 40% här på västkusten till 2025.
One Climate Island erbjuder många spännande framtida energilösningar och
lösningar av en hållbar framtida miljö. Här kan man provköra vindkraftverk
-Hum det har de redan gjort. Mätstationen i Vänersborg har i år slagit all time high regnrekord 695 mm maj till oktober, bara 6 månader, jämfört med normala 600 mm nederbörd och år.
Jag märker på min egen tomt att trädgårdstraktorn är för tung att köra på gräsmattorna med nu i höst. Det blir djupa spår tack vare allt regnande. Jag är för tung, 69 kg, för att gå på gräsmattan utan att det blir spår tack vare allt regn.
-Det är dags att ta klimatpåverkan på allvar.
-Det är inte bara våra barnbarn och barnbarnsbarn det gäller
-Det gäller dig!
-Det händer här och nu!
Börja i Second Life, t.ex på NOAA forskningssim där man kan lära sig allt om miljön.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar