onsdag 12 december 2012

-Fredpriset till Second Life?

Här firade tyskarna i New Berlin att EU fått fredspriset,
synd de inte sa något på ett "begripligt språk".
EU fick Nobels fredspris 2012. Motiveringen var att de lyckats lyckats förändra det kroniskt krigshärjade Europa till ett fredligt Europa där samförstånd och enighet råder. Man har även lyckats integrera gamla Warszawapaktländer i östra Europa med väst utan militära medel.
Tanken på fredsmöjligheterna i Second Life slår mig som en blixt från klar himmel.
Jag har personligen mött män från bl.a. Pakistan, Quatar, Australien, USA och talat om vikten av att ta vara på kvinnor som resurs i ett välmående samhälle. Jag har kunna peka på att de länder som har de frigjordaste kvinnorna, Norge och Sverige, också är två av världens allra rikaste länder.
Jag har talat om fred och krig, om tro och politik med samma män. Något som för mig i första livet knappt hade varit möjligt. Ingen, eller väldigt få män från arabvärlden talar jämlikhet med en blond blåögd svensk tjej. Tro mig jag har försökt i första livet.
61 träffar på "Syria" -nytt rekord! Pågår motståndet mot
regimen här och nu i Second Life?
Under den nordafrikanska revolutionen exploderade antalet arabiska simar och trafiken till dem i Second Life. Jag har ingen aning om vad de talade om för jag förstår inte arabiska men jag har förstått att Second Life användes som en mötesplats för revolutionärerna. De hårda diktaturregimerna gjorde sitt bästa för att blockera Facebook, sms-trafik, twitter och Google+ så att regimmotståndarna inte skulle kunna kommunicera så lätt. Second Life glömde de, det är ju "bara ett oskyldigt spel". Kanske är bra om vi låter skurkregimerna tro det ett tag till. Vi som vet bättre kanske ska behålla det för oss själva.
Vem vet just nu kanske motståndet i Syrien organiseras som bäst i Second Life. Jag får 61 träffar i search på "Syria"-vad det står där kan jag inte läsa- men de är många fler än för något eller några år sen.
Vi får väl se när Bashar al-Assad i Syrien regim har fallit. Även om ingen direkt säger att Second Life hjälpt till och varit ett vapen i revolutionärernas händer så märks det på antalet träffar i search.
Därför vill jag nominera Second Life till Nobels fredspris 2013 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar