onsdag 5 december 2012

-Knô daj in fast dörra ä trång!
Så blir din verksamhet en vinnare!

Än finns det gott om plats för dig och din verksamhet på SL-kartan
Men hur kan du få ekonomin att gå ihop? -Hur får du besökarna att komma?
Under mina snart tre år i Second Life har jag sett många simar komma och gå.
De flesta har varit otroligt välgjorda och trevliga men fullständigt öde. Det har inte spelat någon roll när på dygnet jag varit där. Bara ödemark även om det har varit en väldigt fin ödemark.
För vissa har det inte spelat någon roll om det kommit någon eller inte. De har haft sin sim som en hobby precis som de för 50 år sedan lekte med modelljärnvägar. Det är inte de vi ska tala om här utan vi ska prata om Dig!
-Du som fått en idé att du vill starta en egen sim kanske med affärer eller dansställe eller båda.
Det första du måste göra är en marknadsanalys. Precis som när du startar ett RL-företag så måste du ställa dig och besvara vissa frågor;
  • Hur mycket pengar är jag beredd att satsa och att förlora?
  • Hur mycket tid har jag över att satsa?
  • Vilka är mina tänkbara kunder?
  • Hur många är maximalt mina tänkbara kunder?
  • Vad har jag för konkurrenter?
  • Vad gör min produkt unik i förhållande till mina konkurrenters utbud?
  • Hur stor procent av det maximala antalet kunder kan jag räkna med?
  • Hur många kunder behöver jag räkna med för att gå jämt upp, nå "pbe" (point of break even).
-När du svarat ärligt på de här frågorna blev du antagligen vit i ansiktet och baxnade inför kapitalbehovet. Nu är det dags att "göra en Steve Jobs" -Tänka annorlunda! 
  • Behöver jag en hel sim själv?
  • Behöver jag ens ett parcel? Jag kanske kan hyra in mig någonstans, många attraktioner-simar används kanske bara en gång i veckan kan du få hyra en kväll eller en dag i veckan? Finn säkert många simägare som skulle bli jätteglada för ett kostnadstäckningsbidrag.
  • Behöver jag bygga så stort?
Lär av andras framgångar och misstag.
Fråga både de som lyckats och de som misslyckats, kan vara känsligt varsamhet rekommenderas, det finns mycket att lära.
Bounce Bar till vänster, Grodan och Kickis brygga bland träden, konsthallen
till höger och Svampen bakom min rygg. Teatern ligger nedanför fyren.
En som jag uppfattar som lyckad satsning är Yadkin. Varför lyckas Jändi med det?
-Jo Jändi har tagit "ett fast grepp" om allting. Hon har sett till helheten inte bara den lilla lilla egna biten. Förutom Grodan med logdans finns det ytterligare tre regelbundna tillställningar och duktiga DJ:s. Dansställena ligger tillsammans och ägarna kan då samarbeta med planeringen. Idag kör Apollon  sin klubb på fredagar och Kicki sin brygga på lördagar och Rultan Svampen på onsdagar. Däremellan förekommer både spontana fester och andra arrangemang. Det finns även en konsthall som Aake sköter och mycket annat i sköna omgivningar. På lördag förmiddagar är det då och då mer eller mindre spontan melodikrysslösning och en gång varje sommar är det stora hemvändardagen eller Yadkin festival.
Det finns även härliga omgivningar emellan dansställena som man kan ströva omkring på.
-Gästerna lär sig komma till Yadkin av ett eller annat skäl även mellan danskvällarna. Det finns också en blogg som berättar om vad som sker på Yadkin. Denna symbios verkar vara lyckosam. Övriga klubbägare har svårt att konkurrera om de inte anpassar sitt utbud efter Yadkin.
Kan Du konkurrera med Yadkin? -Det finns mellan 50 och 100 nordiska avatarer som regelbundet går ut på fredag och lördag. Jag tror personligen du måste söka en annan bredare målgrupp eller ett helt unikt utbud.
Bus Stop Kensington High Street ett av norra Europas bästa affärslägen
I första livet i andra livet är jag inte lika övertygad.
Skulle vilja försöka testsälja per kommistion eller postorder/marketplace
-Ska du sälja varor?
Då måste du hitta ett affärsläge dit det kommer folk. -Är väl självklart säger du? -Det är det inte säger jag. Överallt finns det affärer små eller stora som försöker sälja. Vet du vad du vill ha och kan söka fungerar det som "sällanköpshandel" i första livet. Vill jag ha en Mercedes söker jag efter det.
Impulsköpen missar du. Bra affärslägen finns t.ex i Regents Park där är det alltid folk. Kan tänka mig att Bryggen i Norge är eller kommer att bli ett hyggligt läge men antagligen ingen kassako.
Du behöver alltså ett affärsläge dit det redan kommer mycket folk även innan du slår upp portarna.
DINA PENGAR
Du måste också kolla in vad dina konkurrenter har för varor och vilka priser de tar.
Kolla noga så inte motsvarande dina varor finns som freebies. Ett tips från mig är att inte ens den virtuella välden behöver ytterligare ett försäljningsställe av fnaskfillor däremot snygga kläder typ de du hittar hos Twist&Tango eller Igor the dog på Haga Nygata i Göteborg. Då kanske du till och med kan få mig som kund. Jag är mycket kräsen.
-Om du efter att ha läst det här inlägger tycker att Du vet allt Du behöver veta för att köra igång så förbli kund och glöm planerna på affärsverksamhet för gott.
-Om Du däremot är sugen på att veta mera och har tusen frågor Du vill ha svar på är det grönt ljus. Du kommer att lyckas frågan är bara om det blir på första, andra eller kanske tredje försöket.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar