tisdag 4 september 2012

Vanadis möte Sophie Jeruben

Grundaren av No Rape and Torture-gruppen
Jag träffar Sophie på SL Feministers mötesplats och utställning

VF; Vem är du?
SJ; Jag är en kvinna från Tyskland som arbetar på ett kontor.

VF:Vad fick dig att engagera dig i att stoppa våldtäkt och tortyr mot kvinnor i Second Life?
SJ; Jag kom till Second Life för tre år sedan. Jag vandrade runt en hel del med en kompis för att utforska världen. Redan från början var vi lite irriterade över att bilden av kvinnor i allmänhet, till exempel det kvinnliga modet som enbart verkade handla om sex.
Men mycket snart upptäckte vi att det var bara toppen på isberget. Vi fick reda på att det finns en mängd grupper och rollspel för att våldta, tortera och förödmjuka kvinnor. Vi kom till en punkt där vi tänkte att vi måste göra något åt det.
-Det finns till exempel över 600 våldtäktsgrupper att finna i sökning om du skriver "våldtäkt". 
-Vi har en( !) Grupp mot våldtäkt och tortyrrollspel! 

VF:-Tror du att mäns syn på kvinnor skiljer sig i Second Life om du jämför med verkliga livet?
SJ; Jag tror inte att du kan göra en skillnad mellan deras uppfattning i verkliga livet eller i Second Life. Män som agerar ut sådana fantasier här kommer definitivt att ha dem i verkliga livet också och kommer att ha samma åsikt om kvinnor. Jag tror att Second Life är som en smältdegel för folk med fantasier om våldtäkt, tortyr och mord eftersom de faktiskt kan leva ut dessa fantasier i Second Life.
VF;-Jag själv och många andra europeiska kvinnor reagerade med ilska på Linden Lab marknadsföring av Second Life som en plats där flickor skulle gifta sig och skaffa hus och barn och leva för evigt lyckliga. Vad anser du om det? 
SJ; Det är intressant. Jag måste erkänna att jag aldrig fick det intrycket från Linden Lab eller såg en sådan marknadsföring. Men om det är så kan jag inte stödja en så gammaldags bild av kvinnor. Men för mig är det viktigaste att protestera mot sexuellt våld rollspel och skaparna av våldtäkts och tortyrprodukter och att väcka och informera andra i Second Life.
VF;- Är Second Life i din mening "männens värld" där kvinnor är något slags "leksaker för pojkar” mer än verkligheten?
SJ;Jag tror att skillnaden är  man kan leva ut sina sjukaste fantasier i Second Life .
I verkliga livet de skulle jagas och fängslas för sådana brott.
I Second Life kan du göra vad du vill, du hittar alltid likasinnade som stödjer dig i vad du än gör.
VF; -Tycker du att vi borde kämpa mot hela könsrollssituationen i Second Life?
SJ; -Ja, jag gör det. Men jag har inte mycket hopp här. Se, i våra grupper "Inga våldtäkt och tortyrrollspel och "mot Dolcett(sexuell kannibalism) och tortyrrollspel" finns det en ungefär 20 personer i varje. Jag kan inte se hur vi skulle kunna få folk att stå upp mot hela jämlikhetssituationen om vi inte ens kan få fler människor att bekämpa de mörkaste och värsta sida av könsspecifikt hat. -Det skulle vara ett stort och viktigt steg om Linden Lab kunde agera. De måste sluta marknadsföra sexistiska arenor och våldtäkt arenor i SL sök. Och - viktigast av allt - de måste följa sina egna regeler;  
TOS säger: 8.2 "Du samtycker till att inte ... (Vi) publicera, visa eller överföra innehåll som är obscent, hatiskt eller rasistiskt, etniskt eller på annat sätt anstötligt." Och  se nu vad som händer i Second Life varje dag ...(TOS är det avtal du ingick när du loggade in första gången och som styr vad vi får göra och inte göra i Second Life)
VF; Tack för pratstunden Sophie och lycka till i kampen.
Helstekt brunett på spett eller halstrad rödhårig? Ingen av de här kvinnorna
skulle ha en chans att överleva i verkligheten, brunetten dör av brännskador och
den rödhåriga dör långsamt av sina inre skador

-Det här sitter män 
och onanerar till!
Jag är illa berörd av den här intervjun. Inte av att träffa Sophie, det var bara trevligt, men hennes budskap är så fruktansvärt att man har svårt att ta till sig det och ännu svårare att skaka det av sig. Känner mig både olustig och lite lortig efter att ha skrivit det här.
Vanadis Falconer

Länkar:
Grupperna:
Against Dolcett & Torture RP

9 kommentarer:

  1. Fasikens! Nu försvann en lång kommentar som jag skrivit på det här inlägget. Ligger den för granskning eller gick den upp i rök?

    SvaraRadera
  2. Tyvärr Iendi din kommentar syns inte till här.
    Försök igen

    SvaraRadera
  3. Jag är som många andra äcklad av den här typen av rollspel i SL. Är det män bakom de kvinnliga avatarerna som deltar i spelet har vi ett stort problem som måste läggas krut på att komma åt. Det tror jag är ett jobb i RL. Som går med i den här typen av grupper i SL är de som redan är friska i tanken. De vi vill åt tar inte åt sig av det.

    Är det kvinnor bakom avatarerna måste vi fråga oss av vilken anledning kvinnor ställer upp på spelet i en plattform där vi har fri vilja att göra det eller inte. I RL är det inte fallet. Det kanske är kvinnors tro att det är på det här sättet de blir bekräftade. Då är det vårt ansvar som kvinnor att visa att t går att få bekräftelse för det vi gör och inte genom hur vi ser ut och att spela med i det sexsistiska prat i local som tyvärr är allt för vanligt.

    SvaraRadera
  4. Tyvärr så förekommer det mesta i SL vare sig det finns regler eller inte. Och att pedofili förekommer mellan två vuxna där en ena utger sig för att vara barn är väldigt vanligt. Att det även förekommer roll-lekar där kvinnan underkastar sig mannen som tex Gor eller BDSM är vanligt förekommande händelser i SL. Även olika former av tidelag, nekrofili, ja allt förekommer i SL. Under 2 år här förvånar mig inget längre, och jag ser inte hur det ska kunna stoppas med så många användare världen över.

    SvaraRadera
  5. BDSM har mycket lite mer tortyr eller förnedrig att göra. Om man inte förstår eller vill förstå och prata med de som utövar BDSM i RL eller i SL bör man inte förkasta vad det handlar om. Vist finns det de som inte kan hantera realtioner innom BDSM så väl som innom andra relationer.

    Sedan ligger imho mycket av SL mer i fantasi än i verklighet, speciallyt innom rollspels kulturerna. De som rollspelar skiljer på IC och OOC. De som spelar och livet utanför, på samma sätt som vi har filmer, böcker och annat som handlar om obehalgia och saker vi inte vill he i verkligheter finns de i SL.

    I min erfarenher är det mer sexism innom party och klubbar, än i rollspel och BDSM delarna av SL. Kanske jag haft tur med rollspel. Saker är tyvärr ofta inte så enkla som de ser ut på ytan.

    SvaraRadera
  6. Visst har du en poäng i att BDSM är rollspel styrt av noggranna regler och inte ska förväxlas med de vidrigheter som Sophie Jeruben kämpar emot.
    BDSM är trots allt ändå en underkastelse av någon. Då är det viktigt att vara säker på att den som underkastar sig verkligen kan spela den rollen och inte är en person som "till vardags" upplever sig själv som underlägsen och förstärker sina mindervärdeskomplex.

    SvaraRadera
  7. Men Sjöfn hur vet man det i SL där de flesta är anonyma. Det kanske just är såna personer som letar sig till den världen i SL. Det är därför det är så svårt med rollspel och allt annat sånt här på internet. För man vet inte vem som verkligen sitter på andra sidan skärmen och skriver. Det är väldigt lätt att hitta på en karaktär men det kanske inte är säkert att den personen är medveten om vad den gör. Och detta gäller i alla dessa situationer jag beskrev ovan. Alla utgår ju från att den personen vet vad den sysslar med men det är nog inte så alla gånger. Men jag hävdar ändå att det är näst intill omöjligt att få bort sånt här just i SL som har medlemmar från hela världen.

    SvaraRadera
  8. Säger inte emot dig Helene, tvärtom, jag avsåg nog att den som generellt ger sig på BDSM bör vara stark i sig själv. -Det är " den resandes ensak". Precis som du säger har ju "motparten" ingen aning om vem den andre är i SL.
    Vad jag försöker framhålla är att det som Sophie och andra vänder sig emot inte är att betrakta som BDSM eller liknande utan bara galenskap

    SvaraRadera
  9. Det här reportaget och intervjun är en av mina mest lästa under hela tiden jag bloggat.
    Tack alla läsare för det.
    Min förhoppning är att så många som möjligt, även BDSM-folket, engagerar sig emot kvinnomord och tortyr.
    Det borde ligga i allas intresse att få bort otyget och bristen på respekt för kvinnan som mänsklig jämbördig varelse och inte betrakta henne som en gris som ska slaktas om en man får lust till det.

    SvaraRadera