fredag 14 september 2012

Tredje ögats meditation.

Den blå punkten varierade oerhört sakta i skärpa och var ett bra ställe att
fokusera blicken på. Vi är i alla fall två som mår ännu bättre i Second Life
Fick en inbjudan till vägledd meditation. Tyckte det kunde vara intressant att se hur det funkar på ett språk som inte är mitt modersmål. I det här fallet engelska.
Lite skeptisk mot att bli manipulerad är man. Människan är oerhört lättmanipulerad i meditativt tillstånd även om man inte ska kunna fås att göra något mot sin inneboende etik.
Satte oss ner till en halvtimmes vägledd meditation. Tycker att 30 minuter är lite långt, i alla fall för nybörjaren som är stressad. Nu är jag varken nybörjare eller stressad så kör i vind. 30 minuter funkar säkert bättre när man ska varva ner på t.ex fredag eftermiddag än mitt i iarbetsveckan.
En röst började tala om andas in och ut och fokusera på en punkt mellan ögonbrynen, det tredje ögat.
Lugn och ro och dra in andningen, håll andan och släpp ut.
Sen minns jag inte så mycket förrän på slutet, 22-23 minuter från start. Då började rösten tala om "devine" och "feel that you just are a traveler in a cab and the cab is your body for the moment". -Religiös snömos varning! Men mitt filter slog till och jag kom ur meditationen.  Dock inte mer än att de positiva effekterna bibehölls. Känner fortfarande ett lätt tryck mellan ögonbrynen. Precis som det ska vara. Det är främre pannloben som påverkas av meditation och man kan förenklat säga att vårt välbefinnandecentra sitter där.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar